På stand for storebror – Donasjonsdagen 2014

På stand for storebror – Donasjonsdagen 2014

Den 25. oktober går Donasjonsdagen av stabelen. Flere hundre frivillige over hele landet gjør seg klare til innsats for de nesten 400 menneskene som venter på et nytt organ i Norge i dag.

Ida Goksøyr fra Arendal er påmeldt, og gleder seg. Hun stortrives på stand for organdonasjon, og har vært med åtte ganger allerede, både på Donasjonsdagen, Valentinsdagen og Arendalsuka i sommer.

– Å stå på stand er en helt unik måte å komme i kontakt med mennesker, og skape bevissthet om organdonasjon på, sier Ida.

Mistet broren

Goksøyrs brennende engasjement har sin opprinnelse i broren Andreas sin sykdom. Da han var 19 år fikk han en alvorlig hjertesvikt som følge av en infeksjon.

– Rett før 20 års-dagen ble Andreas satt venteliste for et nytt hjerte. Det var helt fantastisk da han fikk det, minnes Ida.

Med det nye hjertet kom oppturene. Andreas ble raskt frisk, fullførte utdannelsen samme året, og holdt seg frisk til for rundt to år siden. Da kom avstøtningen. Kroppen ville ikke lenger akseptere det nye organet.

Andreas ble satt på venteliste på ny. Mens han ventet, forverret helsen hans seg betraktelig.

– Alle kan trenge et nytt organ

Tilslutt klarte ikke kroppen til Andreas mer. Ida mistet storebroren sin. Siden da har hun jobbet iherdig med å fortelle alle på sin vei om organdonasjon.

– Dette er kjempeviktig, fordi vi alle en dag kan trenge et nytt organ. Jeg tenker veldig mye på de som står på venteliste idag. Og deres kjære og nære som venter med dem.

Og det er ikke bare meningsfylt å stå på stand, i følge Ida.

– Det er veldig gøy også! Man treffer mange fantastiske mennesker. Sammen får man virkelig følelsen av å gjøre en forskjell.

Takker for innsatsen

Til alle som vurderer å melde seg på, har hun følgende beskjed:

– Gjør det! Det er ikke skummelt i det hele tatt. Folk flest er åpne for dette temaet, og de aller fleste er positive. Og det er utrolig lett å melde seg på.

Ida forteller at folk ofte kommer bort til henne på standen og tar henne i hånden med tårer i øynene og takker henne for innsatsen. Ofte er det mennesker som selv har fått et nytt organ, eller familien deres.

– Det er bare så utrolig rørende. Et bevis på at det er helt riktig å stå der. Rett og slett gull verdt, avslutter Goksøyr.

For påmelding, og mer informasjon om Donasjonsdagen, gå inn på www.donordag.no