Andefar Quak!, frontand for Fadderuka Quak! (foto: Fadderuka Quak!)

Studenter løper for organdonasjon

Onsdag 23.august skal hundrevis av studenter løpe til inntekt for Stiftelsen Organdonasjon, under Fadderuka Quak!

Quak! samler studenter fra NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet), Dronning Mauds Minne Høgskole og Høyskolen Kristiania avd. Trondheim.

Deltakelse på løpet koster 20 kr, eller mer, og man løper så mange runder man ønsker. Stiftelsen Organdonasjon vil være til stede med egen stand og dele ut premier og informasjonsmateriell. I tillegg vil det være aktiviteter, konkurranser og matsalg på stedet.

Arrangementet finner sted 23. august på Trondheim Spektrum fra kl. 17-20.

– Organdonasjon redder liv, derfor er det viktig at mennesker tar stilling til spørsmålet. Stiftelsen Organdonasjon arbeider for å øke tilgangen på organer for transplantasjoner, for å redde menneskeliv som er satt på vent. Quak! ønsker i år å bidra til å sette et større fokus rundt nettopp dette temaet blant studenter og unge mennesker. Det er nødvendig at en selv tar stilling til spørsmålet om å være organdonor slik at pårørende skal slippe å ta en avgjørelse på dine vegne, sier nestleder i Quak!, Amanda Blom.

Aleksander Sekowski, informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon berømmer initiativet.

– Dette synes vi er helt topp! Studenter, og unge generelt, er en viktig gruppe for oss å nå. Undersøkelser viser at majoriteten av unge i Norge er positive til organdonasjon, men at rundt halvparten fremdeles ikke har stadfestet sitt standpunkt på noen måte, slik at vi risikerer at potensielle donasjoner ikke finner sted, sier Sekowski.