Gode tall for organdonasjon første kvartal

Gode tall for organdonasjon første kvartal

Nordmenn er positive til organdonasjon. Nye tall fra Oslo Universitetssykehus (OUS), viser at det i løpet av første kvartal er realisert 28 donorer, 7 flere enn på samme tid i fjor. I snitt ble det donert 4,6 organer fra hver donor, som har gitt nytt liv til 121 pasienter.

– Det er gledelig å se så gode tall. Det kan tyde på at all den gode publisiteten som har vært rundt temaet den siste tiden, nå gir resultater, sier Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon.

Til tross for gode tall, er ventelisten i stadig vekst. Per 31.03.19 ventet totalt 454 pasienter på organtransplantasjon.

Informerer ikke sine nærmeste

En undersøkelse* utført i fjor høst, viser at bare 50 % av de som er positive til organdonasjon, har informert noen om sitt standpunkt.

– Vi vet at det fortsatt er mange som ikke har snakket med sine nærmeste om organdonasjon. Dine nærmeste skal bekrefte din vilje for deg, hvis spørsmålet kommer opp. Hvis vi alle tar denne samtalen vil enda flere som venter bli hjulpet, avslutter hun.

*) Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i samarbeid med mediebyrået IUM. Det er i perioden 31-10-2018 – 04-11-2018 gjennomført til sammen 1010 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år

Stiftelsen Organdonasjon jobber for å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner, ved å informere befolkningen om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever. Vi jobber også opp mot helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige ressurser stilles til disposisjon for å redde liv.