Golf-esset Viktor Hovland på Wright Invitational 2022. Foto: Stiftelsen Organdonasjon

Kjendiser spiller golf for organdonasjon - Wright Invitational 2023

8. juli skal en verdens beste golfspillere, Viktor Hovland, og en rekke kjente norske profiler spille golf til inntekt for organdonasjon. Kygo, Jon Almaas, Kurt Nilsen og Bård Ylvisåker er blant de over 40 profilene som er meldt på.

Veldedighetsturneringen "Wright Invitational 2023" finner sted på Miklagard golfklubb på Kløfta. I tillegg til golfspill i særklasse og muligheten til å komme tett på kjendisene, vil dagen by på en rekke kulturinnslag og opplevelser – blant annet musikk, DJ, standup og roast av kjendisene, kommentarboks, og konkurranser.

Billettsalget er åpent for publikum, og overskuddet går til Stiftelsen Organdonasjon sitt arbeid for å øke kunnskapen om, og få flere til å si ja til, organdonasjon i Norge.

Kevin André Wright er profesjonell golfspiller og norgesmester, til vanlig bosatt i USA. Han er initiativtager og arrangør av golfturneringen, som ble avholdt for første gang i Vestfold fjor. Wright er født med en alvorlig hjertefeil og vil en dag trenge et nytt hjerte. Han ønsker å skape oppmerksomhet om organdonasjon og inspirere flere til å si ja.

Kevin André Wright
Kevin André Wright er initiativtager til turneringen. En dag vil han trenge et nytt hjerte. Foto: Nikolas Gokstad/Stiftelsen Organdonasjon

– Organdonasjon er en veldig viktig sak, og jeg håper at dette kan få flere nordmenn til å bli organdonor, sier Wright.

Han har lagt ned svært mye arbeid i turneringen, som kommer i tillegg til hans vanlige jobb.

– Jeg har brukt nettverket mitt for å få folk til å bli med, og så har ordet spredt seg. I år er det veldig mange som har spurt om å få delta, noe som er kjempegøy, sier Wright.

I fjor ble det samlet inn halvannen million kroner. Wright håper på å overgå dette i år.

– Vi glade og takknemlige for alt det Kevin gjør for saken. Dette gjør at vi kan nå ut til flere med vårt livreddende budskap. Organdonasjon handler i stor grad om bevissthet. Majoriteten av befolkningen er allerede positiv, men mange må minnes på å dele sitt standpunkt med familien, sier Aleksander Sekowski, informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon.

Komplett liste over alle spillere

Lenke til billettsalg

Spørsmål om akkreditering sendes: wrightinvitational@hotmail.com

Stiftelsen Organdonasjon jobber for å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner, ved å informere befolkningen om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever. Vi jobber også opp mot helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige ressurser stilles til disposisjon for å redde liv.