GOLFKOMPISER FOR ORGANDONASJON: Viktor Hovland og Kevin Wright. Foto: Getty Images

Viktor Hovland spiller golf for organdonasjon - Wright Invitational 2022

Fredag 1. juli finner en stor begivenhet for organdonasjon sted på Vestfold Golfklubb: Den stjernespekkede, veldedige golfturneringen "Wright Invitational".

Mannen bak heter Kevin Wright. Han er profesjonell golfspiller og tidligere norgesmester. Wright er født med en alvorlig hjertefeil, og vil en dag trenge et nytt hjerte. Nå ønsker han å skape ekstra bevissthet om organdonasjon.

Store navn

Med på turneringen har han fått sin gode venn Viktor Hovland, en av verdens beste golfspillere. Det er også en lang rekke andre kjente, norske navn som vil spille. Blant annet: Mons Røisland, John Arne Riise, Johannes Klæbo, Marius Thorp, Christer Rødseth, Lasse Kjus, Andreas Halvorsen, Pål Golberg, Carsten Skjelbreid, Sebastian Foss Solevåg, Jon Almaas, Glenn Solberg, John Carew, Marcus Valeur, Jan Kvalheim, Kurt Nilsen, og Espen Kofstad.

Overskuddet fra turneringen går uavkortet til Stiftelsen Organdonasjon sitt arbeid for å få flere til å si ja til organdonasjon.

Håper på folkefest

Wright gleder seg stort. Han og familien har lagt ned svært mye arbeid for å få turneringen på fote.

– Det er mange som dør i Norge fordi de ikke får organer. Ambisjonen min med turneringen på Vestfold er å øke oppmerksomheten rundt viktigheten av organdonasjon og forhåpentligvis inspirere flere til å si ja. Jeg håper vi klarer å skape en folkefest, sier Wright.

Daglig leder, Hege Kuhle er overbevist om at dette blir en fest.

- Dette er noe av det største vi har vært med på av slike arrangementer. Vi er svært glade for at Kevin har fått til dette. Turneringen vil gi organdonasjon en fantastisk eksponering, og dessuten midler som vil komme godt med i arbeidet vårt for alle de som venter på et nytt organ, sier Kuhle.

Les mer om turneringen her.

_______

KONTAKT:

Om organdonasjon, Stiftelsen Organdonasjon, venteliste, helse:

Aleksander Sekowski, informasjonssjef i Stiftelsen Organdonasjon: +47 928 99 964

Om turneringen, deltagere, lag, praktisk info og presseakkreditering:

Kevin André Wright: +47 938 49 724

Stiftelsen Organdonasjon jobber for å bedre tilgangen på organer for transplantasjoner, ved å informere befolkningen om hva organdonasjon er, og ved å formidle hvor viktig det er at vi alle tar stilling til organdonasjon mens vi lever. Vi jobber også opp mot helsevesen og myndigheter for å sikre at nødvendige ressurser stilles til disposisjon for å redde liv.