Orkla Health kjøper Healthspan

Orkla Health har kjøpt 100 prosent av aksjene i Healthspan Group Limited, som er en ledende leverandør av kosttilskudd i det britiske markedet.

Healthspan ble etablert i 1996 og har siden bygget opp en sterk merkevare og et bredt spekter av ulike kosttilskudd og hudpleieprodukter. 92 prosent av selskapets salg går direkte til konsumenter og de har rundt en halv million aktive kunder.

- Dette kjøpet er et strategisk viktig kjøp for oss langs flere dimensjoner. Dette svarer både på våre ambisjoner om å etablere en sterkere posisjon innen forbrukerhelse og styrke vår posisjon online. Healthspan har en bred portefølje innen kosttilskudd og har etablert en sterk forretningsmodell med direktesalg til forbruker i det britiske markedet. Både helsekategorien og salg direkte til forbruker er i vekst, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

- Healthspan vil drives videre som et selvstendig selskap under Orkla Health. Samtidig vil selskapet få tilgang til Orklas kraft og kompetanse for å drive videre vekst. Gjennom oppkjøpet av Healthspan styrker vi vår posisjon på forbrukerhelse og etablerer et nytt hjemmemarked for Orkla Health, sier Hege Holter Brekke, konserndirektør og leder for forretningsområdet Orkla Care hvor Orkla Health inngår.

Healthspan har en sterk portefølje med over 400 ulike produkter, de fleste solgt under merkevaren Healthspan. Selskapet har en effektiv organisasjon og har et omfattende samarbeid med et nettverk av spesialister som gjør veien kort fra å identifisere et forbrukerbehov til å lansere nye produkter i markedet.

Selskapet vil fortsette under samme ledelse som i dag. Healthspan har 170 ansatte med kontorer på Guernsey og egne distribusjonssentre i Storbritannia, Irland og New Zealand.

Orkla Health kjøper Healthspan fra dødsboet etter gründeren Derek Stephen Coates som gikk bort i 2020. Partene er blitt enige om en kjøpesum på 65 millioner GBP på kontant- og gjeldfri basis. I tillegg inneholder avtalen en mulighet for en tilleggsgodtgjørelse på inntil 20 millioner GBP basert på selskapets resultater (EBITDA) de to neste regnskapsårene.

Healthspan hadde i 2021 en omsetning på 50,0 millioner GBP og et normalisert resultat på 4,7 millioner GBP (EBITDA), med mesteparten av omsetningen fra de britisk øyer.

Selskapet konsolideres i Orklas regnskap fra 1. mars 2022.

Om Orkla Health

Orkla Health er en av Nordens ledende merkevareleverandører innen kosttilskudd med produkter innen segment som tran, vitaminer, vektkontroll og sportsernæring. De mest kjente merkene i porteføljen er Möller’s Tran, Nutrilett, Maxim, Livol, Collett, VitaePro og Sana-Sol. Orkla Health inngår i forretningsområdet Orkla Care. Forbrukerhelse er et av tre prioritert vekstområder for Orkla og målet er en salgsvekst på 50 prosent i 2025.