Over: Næringsministeren sammen med årets vinnere. Under: Arve Heltne, Guri Berge og Ingrid Lønning fra Orkla. Foto: Ungt Entrepenørskap.

Orkla heier på unge grundertalenter

Denne uken ble NM i Ungt Entreprenørskap arrangert i Oslo. Studentbedrifter fra hele landet konkurrerte om flere priser, inkludert en pris for beste innovasjon i samarbeid med Orkla.

Orkla har de siste årene vært en av samarbeidspartnerne til NM i Ungt Entreprenørskap.

-Vi ønsker å støtte oppunder unge talenter og nye spennende vekstinitiativ, sier Arve Heltne, SVP og Head of Orkla Venture & Startups.

Sammen med Guri Berge og Ingrid Lønning representerte han Orkla, som hadde ansvaret for å kåre og dele ut en pris til studentbedriften med den beste innovasjonsideen.

21 nominasjoner
I alt var 21 bedrifter nominert i kategorien beste innovasjon og det var et stort spenn i både type ideer og hvilke bransjer som var representert. Juryen lot seg imponere over et høyt nivå på deltakerne, og hadde ingen lett jobb med å velge en vinner.

-For å vinne prisen for mest innovative studentbedrift må ideen være basert på grundig forbruker eller kunde innsikt, tilføre noe nytt og bedre til markedet og ha et godt kommersielt potensial», sier Guri Berge, som leder Orkla Growth Accelerator, og fikk gleden av å dele ut prisen til vinnerne.

Artifish
I år ble vinneren av Orklas innovasjonspris Artifish, fra NTNU Ålesund. De har utviklet et opplæringssystem som lærer rensefisk å bli mer effektive lakselus spisere.

-De har en smart, bærekraftig løsning som ivaretar fiskens velferd samtidig som de løser et stort problem for en hel næring», tilfører Ingrid Lønning, fra Growth Accelerator.

Artifish stakk også av med prisen for Norges beste studentbedrift, og går videre til EM finalen som skal avholdes i juni.

Flere av selskapene imponerte med gode ideer og stort engasjement. Eksempler på selskaper som fikk hederlig omtale av Orkla var blant andre Anitrack, som jobber med en digital løsning for å at hele familien skal kunne følge hundens mosjon og matinntak, Ross Technologies som har en ide for hvordan gamle rør kan repareres uten å måtte graves opp, DeerSafe som har en smart løsning for å holde hjortedyr unna avlingene og JompNorway som har utviklet en ny type jord som er mer robust og tåler ekstremvær bedre.

Les mer om Ungt Entreprenørskap her:

Tags

Kari Westersund