BAKO kjøper 70 % av aksjene i Kartonage

BAKO AS («BAKO»), et selskap tilhørende Orkla Food Ingredients, har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i firmaet Kartonage AS («Kartonage») fra MMS Holding AS og TESS Holding AS, begge selskaper som er heleid av brødrene Svein og Frode Larssen.

Kartonage er en veletablert familiedrevet leverandør av kartongemballasje og serveringsløsninger og vil etter kjøpet fortsette som et selvstendig selskap. Virksomheten driver egen produksjon og holder til i Heimdal i Trondheim. Kartonage omsatte i 2023 for 38,2 mill. kroner og har 13 ansatte.

– Kartonage er en solid bedrift som har hatt en sterk utvikling over tid og som har en portefølje som treffer BAKO sitt kjernesortiment. Med dette kjøpet vil vi gjennom å skaffe oss egen produksjon sikre forsyninger av en viktig varegruppe og naturligvis utnytte enkelte synergier. Samtidig er det viktig at Kartonage beholder sin egen identitet som et uavhengig selskap med tre eiere, sier daglig leder Svein Vestreng i BAKO.

– I nesten 100 år har vi jobbet med å forsyne bakerier, grossister, næringsmiddelindustri og helsekostvirksomheter med emballasje av høy kvalitet til riktig pris, sier daglig leder og deleier Svein Larssen i Kartonage.

– Vi har over tid utviklet nære relasjoner til vår kundebase og gjennom å bli en del av et mer profesjonelt system, med BAKO som eier, forventer vi å styrke vår leveringsevne. Min bror Frode og jeg vil begge fortsette i våre nåværende stillinger og ser på dette som en mulighet til å videreutvikle selskapet, samtidig som vi skal bidra til kontinuitet og bære kulturen videre. Vi fortsetter som huseiere og har i forbindelse med salget signert en ny langsiktig leieavtale for hele eiendommen på Heggstadmoen, sier Svein Larssen.

Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

Om Orkla Food Ingredients

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeri- og iskremingredienser i Norden, og har i tillegg solide markedsposisjoner i utvalgte land i Europa. De største produktgruppene er bakeri- og iskremingredienser, margarin- og smørblandingsprodukter, marsipan og plantebaserte matvarer. Orkla Food Ingredients har salgs- og distribusjonsselskaper i 22 land, som sikrer nærhet til kundene. Orkla Food Ingredients er eid 60% av Orkla ASA og 40% av Rhône.

Om BAKO

Som et datterselskap av Idun, spiller BAKO en sentral rolle i å betjene det norske bakeri- og konditorisegmentet, samt Horeca og kiosk- og bensinstasjonsnæringen. Selskapet har et variert produktutvalg innen emballasje og serveringsløsninger. I tillegg utmerker BAKO seg som markedsleder innen sjokolade- og marsipanpynt til konditoribransjen. Som representant for søsterselskapene NIC og Naturli har BAKO også en betydelig posisjon i isbar-markedet.

Ref:
Administrerende direktør i BAKO