Orkla målsetter årlig avkastning på 12-14 %

Orkla målsetter årlig avkastning på 12-14 %

Orkla vil på sin kapitalmarkedsdag i dag offentliggjøre et nytt mål for årlig avkastning («Total Shareholder Return»), så vel som finansielle mål for porteføljeselskapene i perioden 20242026.

Orkla iverksatte 1. mars 2023 en ny driftsmodell og etablerte 12 selvstendige porteføljeselskaper.

Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap innenfor merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Den nye helhetlige strategien vil bli presentert på kapitalmarkedsdagen senere i dag.

– Vi utvikler et selskap som kombinerer det beste fra to verdener, vår sterke merkevarekompetanse og tankesettet til et investeringsselskap. Det er kombinasjonen av dette som gjør oss unike. Som et industrielt investeringsselskap er vårt mål å levere en årlig avkastning til aksjonærene på minimum 12–14 % i perioden 2024–2026, sier konsernsjef Nils K. Selte i Orkla.

Verdiskaping i Orkla består i hovedsak av fire byggesteiner: 11 konsoliderte porteføljeselskaper, Jotun (42,7 % eierandel), finansielle investeringer og strukturelle muligheter.

Porteføljeselskapene vil ha individuelle finansielle mål i perioden 2024–2026. Orklas konsoliderte porteføljeselskaper har et verdiskapingspotensial på 40–45 mrd. kroner.

For de konsoliderte porteføljeselskapene representerer dette i perioden 2023–2026:

• en årlig underliggende vekst i driftsresultat EBIT (adj) på 8–10 %
  • en marginøkning på 1,5–2 %-poeng
  • økt avkastning på anvendt kapital (ROCE) fra 10 % til 13 %

Orkla vil opprettholde sin finansielle og forretningsmessige risikoprofil tilsvarende en «Investment Grade»-kredittverdighet og et netto gjeldsnivå på 2,5x EBITDA. Orklas førsteprioritet er å gi et stabilt og økende utbytte over tid, deretter å investere i nåværende virksomhet og M&A. Eventuell overskuddslikviditet vil bli tilført aksjonærene, enten i form av ekstraordinært utbytte eller større tilbakekjøpsprogram av egne aksjer.

Orkla har klare ambisjoner innenfor bærekraft, inkludert krav til sine porteføljeselskaper. Målet er å tilrettelegge for en ansvarlig overgang til et nullutslippssamfunn. Innen 2030 skal klimagassutslippene fra egen virksomhet reduseres med 70 % (scope 1 og 2). Alle selskapene i Orkla som produserer næringsmidler skal frem mot 2030 bidra til positive helseeffekter. Orkla skal i tillegg oppnå kjønnsbalanse i sine ulike ledergrupper innen 2026.

Som et ledd i å redusere kompleksiteten i porteføljen og oppnå en mer disiplinert kapitalallokering, har Orkla utviklet et rammeverk for å kategorisere porteføljeselskapene i tre grupper:

Grow and build Anchor Transform or exit
Orkla Food Ingredients Jotun (42,7% eierandel) Orkla Home & Personal Care
Orkla Health Orkla Foods Europe Orkla House Care
Orkla India Orkla Confectionery & Snacks Health and Sports Nutrition Group
The European Pizza Company Pierre Robert Group
Lilleborg

– “Grow and build»-kategorien består av selskaper hvor vi har et mål om å vokse organisk og/eller gjennom M&A. Selskapene i “Anchor”-kategorien vil stå for den største kontantstrømmen til konsernet. Disse selskapene har primært virksomhet innenfor mer stabile kategorier og de er avgjørende for å sikre kapital til årlig utbytte og betaling av gjeld, i tillegg til å styrke “Grow and build”-selskapene. Den siste kategorien er “Transform or exit”. Dette er selskaper hvor vi har planer om enten å transformere eller avhende dem innenfor en bestemt tidsramme, sier Selte.

Presentasjonen og Q&A-delen fra Orklas kapitalmarkedsdag vil bli holdt på engelsk og kan sees som en direktesendt webcast her: https://events.webcast.no/viewer-registration/qU2oj1kk/register

Mer informasjon om Orklas kapitalmarkedsdag 2023, kan du finne på denne siden: https://investors.orkla.com/English/events-and-presentations/capital-market-day/Capital-Markets-Day-2023/default.aspx

Om Orkla

Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap innenfor merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Den nåværende investeringsporteføljen består av 12 selskaper innen blant annet maling, mat, sjokolade, godteri og snacks, helse og matingredienser. Orkla hadde i 2022 en omsetning på 58,4 mrd. kroner og et nettoresultat på 5,3 mrd. kroner. Orkla har mer enn 20.000 ansatte. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo.

Orkla ASA

Oslo, 29. november 2023