Utsikt fra Orklas fabrikk på Stranda

Orkla på Arendalsuka

Orkla er snart på plass i Arendal for å diskutere rammebetingelser for norsk matindustri, mens TORO tar debatten om hva som må til for å få folk til å spise mer klimasmart.

Vi deltar i år som i fjor som arrangør og medvirkende på flere arrangementer under Arendalsuka 12. - 17. august. Her kan du møte oss:

Hvorfor skal vi investere i norsk matindustri?Norsk matindustri sysselsetter over 50.000 personer og er den største kunden til norsk jordbruk. Likevel ser vi at en stadig større andel av matfatet vårt består av importerte varer. Er det et tegn på at norsk matindustri ikke er konkurransedyktig nok? Er det attraktivt å investere og satse i Norge?

Vi tar debatten om rammebetingelsene er gode nok for å gi norsk matindustri nødvendig konkurransekraft mot utenlandske aktører.Her møter du landbruks- og matminister Olaug Bollestad, Geir Pollestad, Terje Lien Aasland og Linda Hofstad Helleland fra Næringskomiteen samt Petter Haas Brubakk fra NHO Mat og Drikke. Aslak Bonde, analytiker og journalist, er debattleder.

Tidspunkt: 12. august, kl. 18.30 – 19.30
Hvor: No9 CC Café (Teaterplassen 3)
Arrangør: Orkla
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/10596

Veganpølser og politikkVi lader opp til partilederdebatten og har invitert politisk redaktør i Dagens Næringsliv, Kjetil B. Alstadheim, og tidligere finansminister og fylkesmann i Hedmark, Sigbjørn Johnsen. De vil gi oss en analyse av den politiske situasjonen før kommunevalget. Ordstyrer er Aslak Bonde, journalist og analytiker. Det vil bli servert Anamma-veganpølser med tilbehør. Vi viser partilederdebatten på storskjerm kl. 21.30.

: 12. august, kl. 20.00
Hvor: No9 CC Café (Teaterplassen 3)
Arrangør: Orkla
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/10598

Spiselige klimautslippHvor viktig er egentlig det vi spiser for klimautslippene? Trenger vi en klimadiett, og er det klimamerking av mat som må til hvis vi skal nå FNs 1,5 gradersmål? TORO tar debatten om hva som må til for å få folk til å spise mer klimasmart. Vi serverer selvfølgelig også klimasmart mat.

: 13. august, kl. 13.00 – 14.45
Hvor: Clarion Hotel Tyholmen (Teaterplassen 2)
Arrangør: TORO, Orkla Foods Norge
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/11416

I tillegg medvirker vi på flere arrangementer:

Kan plastfloka løses på ett år?Forum for sirkulær plastemballasje overleverer sitt veikart for sirkulær plastemballasje til klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som også deltar i debatten om veien videre. Ellen Behrens, Direktør bærekraft i Orkla og leder av Forum for sirkulær plastemballasje gir en kort presentasjon av veikartet før det høytidelig overleveres.

Tidspunkt: 12. august, kl. 15.15 – 16.15
Hvor: Thon hotell Arendal (Friergangen 1)
Arrangør: Emballasjeforeningen
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/10937

Hva er sirkulærøkonomi? Og hvorfor skal jeg bry meg?Sirkulær økonomi og sirkulære forretningsmodeller drevet av digital teknologi får en stadig større betydning i jakten på lønnsom bærekraftig forretningsvirksomhet. Men hvordan fungerer sirkulær økonomi og forretningsmodeller i praksis? Ellen Behrens, direktør bærekraft i Orkla, deltar i debatt.

Tidspunkt: 13. august, kl. 12.30 – 13.30
Hvor: Steenhuset
Arrangør: Accenture
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/12137

Velkommen til matvareindustri-revolusjon!Skal vi spise riktig må også noen produsere maten rett. Linn Anne Brunborg, ernæringsekspert fra Orkla Foods Norge, deltar i debatt.

Tidspunkt: 14. august, kl. 12.00 – 13.00
Hvor: Agderposten, Østre gate 3
Arrangør: Eat og Deloitte
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/11397

Make plastic great again and again Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningen presenterer noen bedrifter som tar ansvar og risiko ved å sette mindre plast på markedet. Ellen Behrens, Direktør bærekraft i Orkla, er blant dem som holder innlegg.

Tidspunkt:14. august, kl. 08.00 – 09.30
Hvor: Teltscenen Ferjekaia
Arrangør: Grønt Punkt Norge og Emballasjeforeningen
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/10576

Kan vi spise oss til grønn vekst?Debatt: Hvordan kan norsk landbruk og matindustri bidra til grønn vekst og verdiskaping i Norge? Håkon Mageli, Konserndirektør for kommunikasjon og Corporate Affairs i Orkla og styreleder av NHO Mat og drikke deltar i panelet.

Tidspunkt: 14. august, kl. 10.00 – 11.00
Hvor: Steenhuset
Arrangør: Felleskjøpet Agri
Se: https://arendalsuka.no/event/user-view/11956

Bærekraftig forretningspraksis – er det mulig?NorgesGruppen og Orkla, begge medlemmer i Etisk handel Norge, gir eksempler på eget bærekraftsarbeid hvor stikkordene er: systematisk tilnærming for å hindre negativ påvirkning på menneske- og arbeidstakerrettighetene og miljøet, og tiltak som bidrar til varige forbedringer i leverandørkjedene.

Tidspunkt: 15. august, kl. 13.00 -14.00
Hvor: Bankgården