Orklahuset i særklasse på miljø og energi

Orklahuset i særklasse på miljø og energi

Orklas hovedkontor på Skøyen er i en særklasse miljø- og energimessig, og har som et av få bygg oppnådd sertifiseringen BREEAM-NOR Excellent.

Grønn Byggallianse har utstedt sertifikatet som viser at Orklahuset, som sto ferdig i februar 2019, har en svært høy standard miljø- og energimessig. For Orkla var dette en viktig målsetting allerede fra planleggingen av bygget startet. Det har hatt betydning for valg av tekniske løsninger som ble gjort ut fra miljøkriterier, og hatt innvirkning på mange kvaliteter ved bygget.

Blant løsningene som er valgt for Orklahuset er bl.a.:

• Smartstyring- og regulering av energisystemene som automatisk styrer temperatur, luftmengde, solskjerming og lys basert på tilstedeværelse, utvendig temperatur og værprognoser fra byggets værstasjoner. Smartstyringen sørger for at energi- og effektbehovet til oppvarming og kjøling reduseres.
  • Utendørs rekkverk med solceller, som supplerer byggets forbruksstrøm.
  • Stasjonære batterier som bidrar til å maksimere egenforbruket av solcellestrøm og reduserer maksimalt effektuttak fra strømnettet.
  • Elbil-ladere som registrerer batteriene til tilkoblede biler og porsjonerer ut strøm ut fra batterienes behov.
  • Smartglass med en form for krystallisk vindusbelegg på glass, hvor gjennomgang av solenergi reguleres trinnløst ved at krystallene endrer form.

BREEAM-NOR er et klassifiseringssystem basert på poeng, og starter allerede ved planleggingen og prosjekteringen av et bygg. Det må følges opp gjennom byggeperioden og fortsetter også i driftsfasen.

- De fleste utbyggere og eiendomsselskaper i dag ønsker seg bygg som oppfyller høye energi- og miljøkrav. Vi er veldig glade for at vi har oppnådd klassifiseringen «Excellent», som har vært en ambisjon for oss hele tiden, sier Gjert Brun, leder i Orkla Eiendom.

På bakgrunn av løsningene som er valgt har Orklahuset også mottatt offentlig støtte fra Enova.

Les mer om BREEAM-NOR-sertifisering her: