Resultatvekst for Orklas porteføljeselskaper

Resultatvekst for Orklas porteføljeselskaper

Orklas driftsinntekter økte i 3. kvartal med 14 % til 16,8 mrd. kroner. Fremgangen skyldtes primært prisøkninger og positive valutaomregningseffekter. 8 av 12 porteføljeselskaper hadde underliggende resultatvekst.

Orklas konsoliderte porteføljeselskaper økte driftsresultatet EBIT (adj.) med 16 % til 1,8 mrd. kroner i 3. kvartal.

Orklas resultatbidrag fra tilknyttede selskaper utgjorde 509 mill. kroner, noe som er en fremgang på 114 %. Det er i all hovedsak Jotun (eierandel 42,7 %) som bidrar til denne fremgangen. Jotuns resultat var drevet av volumvekst, økt bruttomargin og god kostnadskontroll.

Orklas resultat før skatt endte på 2,0 mrd. kroner, noe som er en nedgang på 9 % fra 3. kvartal 2022. Hovedårsaken til nedgangen er vesentlig lavere kraftpriser. Hydro Powers driftsresultat EBIT (adj.) ble redusert fra 773 mill. kroner til 153 mill. kroner.

Justert resultat pr. aksje økte med 2 % og endte på 1,61 kroner i 3. kvartal.

– Jeg er fornøyd med å rapportere om resultatvekst for de fleste av porteføljeselskapene. Det gleder meg å se at den sterke veksten i Jotun fortsetter og at Orkla India leverer solid vekst på toppen av et godt resultat i fjor. Oppstarten av ny kjeksfabrikk i Latvia har vært mer krevende og kompleks enn forutsatt og påvirket vårt resultat negativt.

Fortsatt høy inflasjon, lavere kjøpekraft og redusert etterspørsel har hatt negativ effekt på salgsvolumene i flere av porteføljeselskapene. Store kostnadsbesparende tiltak går i henhold til planen og bidrar til redusert kostnadsvekst, sier Orklas konsernsjef Nils K. Selte.

Orkla er et ledende industrielt investeringsselskap, hvor rammen for virksomheten er merkevarer og forbrukerorienterte selskaper. Ny forretningsmodell ble iverksatt 1. mars 2023 med 12 selvstendige porteføljeselskaper.

– Porteføljeselskapene har nylig ferdigstilt sine strategiske planer for årene fremover. Det vil ta noe tid før vi ser resultatet av det gode arbeidet som er blitt gjort. Orklas nye forretningsmodell tilrettelegger bedre for strukturelle grep, men på kort og mellomlang sikt er de mest verdiskapende aktivitetene å forbedre utviklingen i våre porteføljeselskaper. Dette vil vi komme tilbake til på vår kommende kapitalmarkedsdag i slutten av november, sier Nils K. Selte.

Orkla Foods Europe, som er Orklas største konsoliderte porteføljeselskap, melder i dag om skifte av CEO. Paul Jordahl ønsker å fratre. Atle Vidar Nagel Johansen, som i dag er EVP & Investment Executive i Orkla, vil tiltre rollen midlertidig fra 1. november 2023.