En gledens dag! Adm.dir. Bjørn Næss er glad for at butikker og kjøpesentre i Oslo igjen kan åpne dørene!

Byrådet åpner for handel i Oslo!

Kommentar til byrådet i Oslo sin pressekonferanse vedr. koronasituasjonen 5. mai. Adm.dir. Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening kan siteres på følgende:

Dette er en gledens dag for handelen i Oslo og en beskjed vi har håpet og ventet på! Vi er trygge på at handelen vil ivareta strenge og nødvendige smittevernhensyn i tiden fremover. Vi vil heller ha det strengt enn stengt og for all del unngå at vi er nødt til å stenge ned igjen. Nå må vi jobbe sammen med byrådet og andre aktører for å sakte, men sikkert få tilbake byliv.

Samtidig er vi skuffet over at serveringsbransjen fortsatt må holde stengt. Skjenking av alkohol i hovedstaden har vært stengt siden 10. november og det er nå på tide at de nå får åpne opp igjen. Bransjen er godt forberedt, og vi er trygge på at smittevernhensyn vil bli godt ivaretatt. Ikke minst – vi mener bransjen er vesentlig bedre rustet for å ivareta smittevern enn det som er situasjonen når folk samles i store og uoversiktlige grupper i parker og byrom.

Vi har rundt 12 000 bedrifter innen handel og servering i Osloregionen og 8000 av disse er butikker. Våre beregninger tilsier at rundt 90 000 mennesker er sysselsatt i disse bedriftene og at rundt 50.000 er permitterte. Vi er glade for at mange av disse nå kan komme tilbake i arbeid.

Regions

Oslo Handelsstands Forening (OHF) er en næringsforening for handel og servering i Oslo og omegn. Vi har rundt 2 000 medlemmer og jobber for at de skal ha best mulig rammevilkår.

Vibeke Hoff Norbye

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 913 67 660

Welcome to Oslo Handelsstands Forening!

I OHF jobber vi for et yrende byliv der folk trives og handler. Vi jobber for at butikker og serveringssteder skal få gode rammebetingelser og kunne tilby et mangfold av tilbud. Vi jobber med næringspolitikk og for å få folk til å bruke byen. Vi jobber blant annet for god mobilitet, bedre kollektivtilbud og flere holdeplasser og parkeringsmuligheter i randsonen av sentrum. Som medlem kan du nyte godt av mange medlemsfordeler, og holde deg oppdatert på tall og trender. Vi arrangerer møter og kurs og er den viktigste møteplassen innen handel og servering. Mange medlemmer gir oss tyngde og sammen kan vi jobbe for at Oslo er en levende markedsplass!