Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening er optimistisk med tanke på årets julehandel.

Julehandelen opp 10 prosent siden før pandemien

- Alt ligger til rette for en god julehandel, med en vekst på nesten 10 prosent fra 2019, sier en optimistisk Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening (OHF) og forventer en omsetning på hele 118,6 milliarder kroner i november og desember.

Dette tallet er litt svakere enn rekordomsetningen i pandemiåret 2020 og en nedgang på ca. seks prosent.

- Nedstengning høsten 2020 i kombinasjon med stengte grenser og svært god likviditet hos forbrukerne, var årsaken til den ekstraordinære veksten i fjorårets julehandel. Uten handelslekkasje til utlandet, var mat og drikke med å sette omsetningsrekorder hos både Vinmonopolet og dagligvareaktørene, forklarer Næss og forventer mer taxfree-vin og svenske juleskinker i norske hjem i år.

Viktig julehandel

At julehandelen er viktig for norsk økonomi, og i særdeleshet varehandelen, er det liten tvil om. Om lag 25 prosent av den totale etterspørselssiden i norsk økonomi er varekjøp fra forbruker. En god julehandel er avgjørende for lønnsomhet i en næring som har slitt under pandemien og for å opprettholde arbeidsplasser for ca. 370.000 ansatte.

4 av 10 kroner på mat og drikke

OHF forventer at hver nordmann vil handle for ca. kr. 11.000 i desember. Dagligvarebransjen står for en stor andel av julehandelen (ca. 40 prosent), og vi bruker i gjennomsnitt rundt 20 prosent mer i desember på mat og drikke enn de andre månedene i året. Julegaver utgjør ca. 60 prosent av julehandelen totalt og det legges gaver for ca. kr. 7.500 pr. innbygger under juletreet i år.

Norsk netthandel øker

Netthandel vokser sterkt og tar en stadig større andel av julehandelen. En vekst i julehandel på nett på rundt 10 prosent fra rekordomsetningen i 2020, medfører at våre kunder bruker 1 av 10 kroner i julehandelsbudsjettet på nett.

- Vi er glade for at en stadig økende andel av julegavehandel på nett går til norske nettbutikker og særlig kjeder som både har butikker og netthandel. Kundene ønsker sikkerhet i form av reklamasjon/bytte og sikkerhet ved betaling, sier Næss.

Mer opptatt av miljø

Ifølge en undersøkelse utført av YouGov på oppdrag fra OHF bekreftes våre prognoser. Rundt 10 prosent forventer å bruke mer på julehandel i år enn i fjor, ca. 20 prosent mindre og ca. 70 prosent uendret. Undersøkelsen viser også at en stadig økende andel av befolkningen planlegger å handle julegaver tidligere. 1 av 3 starter julegavehandlingen i slutten av november (Black Friday) og bare 5 prosent venter til siste uke før jul. Vi ser også en økende miljøbevissthet ved julegavehandling. På spørsmål til forbrukerne om dette temaet, vektlegger halvparten av forbrukerne økt kjøp av opplevelser og tjenester, kortreiste gaver, høyere kvalitet og mer miljøvennlige varer enn tidligere.

- Nå må vi nyte gjenåpningen av samfunnet og benytte tilbudene i en fantastisk julepyntet by frem mot jul, oppfordrer Næss. Det er gledelig å se at 3 av 10 har planlagt julebord på restaurant, etter at vi mistet muligheten til det i fjor, avslutter Bjørn Næss.

Bjørn Næss

Administrerende direktør + 47 91517765