Bjørn Næss, adm.dir. Oslo Handelsstands Forening.

Osloanalysen: Handel og servering i 2021 - fortsatt preget av nedstengning og pandemi

Tall fra Osloanalysen 2021 gir oss fasiten på hvordan år nummer to med pandemi påvirket handel og servering i Osloregionen. Serveringsbransjens utfordringer under pandemien har ført til flukt fra bransjen og bemanningskrise. Bransjene Bredt utvalg, Bok og papir samt Interiør har hatt et krevende år, mens Gullsmed, ur og optikk er fjorårets vinnere.

Dette kommer frem i Osloanalysen 2021 som ble lagt frem av Oslo Handelsstands Forening i dag.

Populære luksusvarer

- Gullsmed, ur og optikk er bransjen med høyest vekst i perioden, med 18,4 prosent. Dette skyldes nok at mange har spart mye penger på uteliv, restauranter og reiser og har brukt penger på luksusvarer istedenfor, kommenterer Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening.

Nedtur for servering

- Serveringsbedriftene økte omsetningen med 13,5 prosent fra 2020, mot 2019 viser tallene en nedgang på vel 30,1 prosent, forklarer Næss.

De tunge pandemi-årene har ført til en flukt fra serveringsbransjen i Oslo som nå står i en bemanningskrise. Fra 2020 til 2021 hadde bransjen en nedgang i sysselsettingen på hele 19,8 prosent.

- Pandemien slo hardt ut for serveringsbransjen. Flere runder med permitteringer er nok mye av forklaringen på at bransjen har mistet mer enn 3000 ansatte fra 2020 til 2021 og omtrent like mange året før, kommenterer Næss.

Han er stadig i kontakt med medlemmer som strever med å få på plass særlig kokker og servitører for å kunne opprettholde full drift.

- Med høy etterspørsel og for lite folk, skyter lønningene i været. Da blir det krevende å drive for fullt og samtidig opprettholde servicenivået. Mange velger derfor å redusere driften ved f.eks. å stenge en dag i uken, åpne senere på dagen eller fjerne noen av bordene for å få kabalen til å gå opp. Dette kan bli en negativ spiral, for en sunn drift krever et visst volum, slår Næss fast.

Netthandelen med fortsatt vekst

Netthandelen fortsatte å øke og hadde en vekst på 13,5 prosent fra 2020 til 2021. Netthandelen utgjør nå 15,2 prosent av detaljhandelen i Oslo og er det området som har høyest dekningsgrad på 275. Det vil si at de selger nesten tre ganger så mange varer totalt, som det de selger til Oslos innbyggere. Virksomheter definert som netthandel, økte sysselsettingen med 19,9 prosent i 2021.

Butikkhandelen i Oslo

Omsetningen for butikkhandelen (ikke dagligvare) i Oslo i 2021 var på 61,5 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. Dette er en flat utvikling i forhold til 2020 og svakere enn landsgjennomsnittet for butikker på 3,1 prosent i 2021. Sammenlignet med 2019 viser analysen en omsetningsvekst på 7,9 prosent. Gjennomsnittet for hele landet var 15,4 prosent.

- Oslo sentrum (Ring1 ekskl. Aker Brygge) viser en vekst på 2,6 prosent for butikkhandelen i forhold til 2020, men en nedgang på hele 18,9 prosent når vi sammenligner med 2019, forteller Næss og er samtidig glad for å røpe at 2022-tallene så langt viser at Oslo sentrum sakte med sikkert er i ferd med å tette dette gapet.

Nord og vest – best i fjor

Bydelene Grünerløkka, Ulleren, Vestre Aker og Nordre Aker hadde størst vekst i butikkhandelen på henholdsvis 4,8 4,1 4,9 og 4,4 prosent i 2021. Bjerke, Grorud og Alna hadde størst tilbakegang med -4,5 -5,7 og -10,9 prosent.

- Vi ser at disse tallene er snudd helt på hodet i forhold til 2020.Bydelene i øst hadde da positiv vekst, mens bydelene i nord og vest opplevde nedgang i omsetningen, kommenter Næss.

Om analysen

5 550 virksomheter med 41 232 sysselsatte inngikk i årets analyse av Oslo. Disse hadde en samlet omsetning på 115,8 milliarder kroner eksklusive merverdiavgift. Dette var en omsetning som var 6,3 prosent større enn i 2020. Samlet for detaljhandel og servering var det 38 flere virksomheter og 3 776 færre sysselsatte i Oslo i 2021. Økningen i virksomheter var først og fremst innen netthandelen hvor det var 13,0 prosent økning i antallet virksomheter.

Osloanalysen er basert på rapporten «Handelen i Oslo og handelsregionene i Akershus 2021» som er utarbeidet av Institutt for bransjeanalyser (IBA) som et oppdrag fra Oslo Handelsstands Forening. Analysen er gjennomført siden 1999 og viser omsetning, sysselsetting og antall virksomheter brutt ned på bransjer og geografi, blant annet bydeler i Oslo.

Last ned Osloanalysen 2021 her