Adm.dir. Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening.

Vekst i varehandelen i Akershus

Total butikkhandel i Akershus hadde i 2021 en vekst på 12,6 prosent mot normalåret 2019. Tilsvarende tall for Oslo var 7,9 prosent og for Norge totalt 15,4 prosent. Veksten i Akershus fra 2020 var på 1,2 prosent.

Dette kommer frem i Osloanalysen 2021, en rapport utarbeidet av Institutt for bransjeanalyser på oppdrag fra Oslo Handelsstands Forening (OHF).

Analysen viser blant annet data brutt ned på Follo, Asker og Bærum, Eidsvoll og Ullensaker samt Lillestrøm og dekker 4675 virksomheter i Akershus innenfor handel og servering. Disse hadde til sammen en omsetning på 104,8 milliarder kroner (eks. mva.). Antall virksomheter innenfor butikkhandel økte i 2021 med 57, mens antall sysselsatte i sektoren gikk ned med 738.

- Generelt kan vi si at kommunene i tidligere Akershus klarte seg bedre i pandemien enn Oslo, men ikke helt på nivå med landsgjennomsnittet, sier adm.dir. Bjørn Næss i OHF og mener forklaringen ligger i at Oslo ble hardest rammet av koronarestriksjonene og ikke minst at butikker og restauranter i Akershus-kommunene i større grad ligger i områder i nærheten av der kundene bor.

Bil og båt omsetter mest – netthandel best vekst

Kommunene rundt Oslo har tradisjonelt svært stor omsetning av biler og båter. Med en omsetning på hele 33,9 milliarder kroner i 2021, var sektoren større en total faghandel (klær, møbel, elektronikk, byggevarer m.m.) som hadde en omsetning på 30,2 milliarder kroner. Bil- og båthandel hadde en vekst på hele 32 prosent siste året, bare slått av vekst i netthandelen på 36,8 prosent. Det var spesielt i Asker og Bærum veksten var størst innenfor bil- og båthandel med 43,9 prosent vekst. Det er også Asker og Bærum som har den største veksten innenfor netthandel med 46,3 prosent.

Eksporterer varer

Det er også disse bransjene som i stor grad «eksporterer» varer. I rapporten beregnes dekningsgrad (normalkonsum per innbygger målt mot gjennomsnittlig omsetning per innbygger i Norge). For fylkene i tidligere Akershus, ligger denne 10 prosent over landsgjennomsnittet på bil- og båthandel og hele 62,2 prosent over landsgjennomsnittet innenfor netthandel. I praksis betyr det at området «eksporterer» disse varene til andre fylker eller utlandet for totalt ca. 5,6 milliarder kroner årlig.

Gullsmed, ur og optikk er vinneren

Vinnerbransjer i Akershus i 2021 var gullsmeder, ur og optikk (+9,1 prosent), sport og fritid (+ 8,9 prosent) og helse- og velværebutikker (+6,4 prosent). Tilsvarende bransjer med størst tilbakegang var bokhandlere (-9,4 prosent), butikker med bredt vareutvalg/multivare (- 3,2 prosent) og elektronikk (- 1,6 prosent).

For serveringsnæringen er det Follo som har størst vekst med 16,4 prosent. De andre kommunene rundt Oslo har vekst i intervallet 5-10 prosent.

Tøft for servering

Vi har dessverre ikke fått detaljerte opplysninger for Akershus om serveringsnæringen på antall sysselsatte og antall virksomheter, men Bjørn Næss uttaler:

- Det er grunn til å tro at nedstengningen av restaurantene i både Oslo og Akershus, ga nokså lik utvikling i Akershus som i Oslo. I hovedstaden gikk omsetningen for serveringsnæringen ned med ca. 30 prosent og rundt en tredel av de ansatte har forsvunnet fra bransjen. Restaurantene rapporterer nå om stor mangel på servitører og kokker.

Om Osloanalysen

Osloanalysen er basert på rapporten «Handelen i Oslo og handelsregionene i Akershus 2021» som er utarbeidet av Institutt for bransjeanalyser (IBA) som et oppdrag fra Oslo Handelsstands Forening. Analysen er gjennomført siden 1999 og er basert på tall fra Statistisk Sentralbyrå. Den viser omsetning, sysselsetting og antall virksomheter brutt ned på bransjer og geografi, blant annet fire handelsregioner i Akershus og bydeler i Oslo.

---

Under finner du noen utvalgte tabeller fra rapporten. Disse er beskrevet nærmere fra side 53 og utover. Last ned rapporten her

Klikk her for Oslotall fra Osloanalysen 2021

Bjørn Næss