Vi blacket oss Black Week

Vi blacket oss Black Week

Nordmenn trosser økte priser på mat, strøm og renter og gravde dypt i lommeboka forrige uke. Butikkomsetingen i faghandelen under Black Week gikk litt ned i forhold til toppåret i fjor. Samtidig økte netthandelen kraftig.

For å få oversikt over faghandelen i butikk, har vi sett på BankAxept-tall for både Oslo og hele Norge.

Nedgangen under Black Week i Oslo var på ni prosent sammenlignet med fjoråret, mens tallene viser en svak nedgang på knappe tre prosent når vi måler mot normalåret 2019. Ser vi hele landet under ett, var tallene noe mer positive med en nedgang på fem prosent mot fjoråret og en prosent nedgang mot 2019.

Black Friday med mindre betydning
For selve Black Friday, er utviklingen i Oslo lik utviklingen ellers i landet. Tallene fra BankAxept viser en nedgang på seks prosent Black Friday mot 2021 og hele 25 prosent mot Black Friday i 2019.

- Når det er salg hele uken, tar dette bort noe av presset på selve Black Friday. Samtidig ser vi at noe av handelen er flyttet over på netthandel, kommenterer Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening.

- Det har vært mye fokus på kraftige prisøkninger og svakere kjøpekraft for husholdningene. Vi tror derfor mange har vært tidlig ute med å handle julegaver i år. Våre julehandelsprognoser viser at folk skal bruke nesten like mye penger på julehandelen som i fjor, men mange har nok benyttet muligheten til å få mer for pengene sist uke, legger han til.

Sport på topp
Målt opp mot fjoråret er det sportsbransjen som har klart seg best under Black Week i Oslo, med en økning på 11 prosent i forhold 2021. Her skiller Oslo seg ut i forhold til resten av landet som har en samlet vekst på én prosent. I forhold til 2019 er omsetningen til sportsbransjen ned med syv prosent, mens tallene på landsbasis viser en nedgang på én prosent fra 2019.

Elektrobransjen sliter med å holde samme omsetning som i fjor og har i Oslo en nedgang under Black Week på 24 prosent og 20 prosent på landsbasis. Mot 2019 er tallene på henholdsvis 20 og 13 prosent.

Kraftig økning i netthandelen
Klarna melder om omsetningsrekord Black Friday og en økning på hele 18 prosent fra den forrige rekorden, som var Black Friday i fjor. Omsetningsstatistikken fra Klarna er basert på 13 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.

Klarna melder også om en økning i netthandelen på rundt 20 prosent gjennom Black Week mot fjoråret. De melder også at Black Friday er rundt tre ganger så stor som gjennomsnittsdagen i Black Week for øvrig.

Vipps melder også om kraftig økning i omsetningen og har aldri tidligere registrert at nordmenn har netthandlet så mye i løpet av ett døgn. Den gamle rekorden ble satt Black Friday i fjor. Vipps sine tall baserer seg på statistikk blant ca. 17 000 norske utsalgssteder. Så langt i år er det i snitt 273 nye utsalgssteder i uken som bestiller Vipps på nett.

Om Black Friday
Den amerikanske tradisjonen med årlig handledag (Black Friday), dagen etter Thanksgiving er blitt Black Week med gode salg gjennom hele uken. Black Friday kom til Norge for første gang i 2010 og slo til for fullt i 2015.

Oslo Handelsstands Forening (OHF) er en næringsforening for handel, service og servering i Osloregionen, som sysselsetter ca. 90 000 ansatte og omsetter for nær 190 milliarder kroner eks. mva. OHF har rundt 2 000 bedriftsmedlemmer innen dagligvare, faghandel, servering, kjøpesentre og eiendomsselskaper. Vi jobber for at de skal ha best mulig rammevilkår.