Pressemelding —
Tanum asylmottak løftes fram med egen kulturminneplakat
– En viktig del av historien vår
Lørdag 20. juni ble kulturminneplakaten for Tanum asylmottak avduket i Bærum, på stedet der mottaket lå før. Plakaten løfter fram historien til et av Norges viktigste mottak og er et ledd i et større arbeid med å synliggjøre migrasjonshistorie i Norge.
I over 20 år var Tanum et av de mest flerkulturelle stedene i landet. Over 150 000 mennesker var innom mottaket i perioden 1987–2010.
Lørdag var flere tidligere beboere og ansatte fra mottaket samlet for å være med på avdukingen av kulturminneplakaten, et initiativ fra Oslo Museum i samarbeid med Akershus fylkeskommune og Bærum kommune. Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog avduket minneplakaten sammen med Anisa Mohamed Mohamoud, Fowzia Saadeldin Mohammed og Taha Hashi, som bodde på mottaket i sin tid.
– Dette er et sted som har hatt stor betydning for mange menneskers første møte med Norge. Erfaringene til dem som har vært innom her er en viktig del av historien vår, sier Anders Bettum, samlingsansvarlig ved Oslo Museum.
Han har har de siste seks årene ledet museets arbeid med innsamlingen av et stort materiale fra asylmottakene på Tanum i Bærum og Refstad i Oslo, som ble stengt i henholdsvis 2010 og 2020.
– I 2020 fikk vi en henvendelse fra to tidligere ansatte ved Tanum og Refstad, Inger Hunsdal Johansen og Mina Stangebye. De hadde selv begynt å ta vare på gjenstander fra mottaket og lurte på om Oslo Museum ville ta over samlingen. Det ble starten på et samarbeid som har pågått i snart seks år, forteller Bettum.
Samlingen består av klær, utstyr, informasjonsmateriell, inventar, barnetegninger og tusenvis av fotografier fra hverdagen på mottak. I 2023 startet museet også et intervjuprosjekt med tidligere asylsøkere, takket være utviklingsmidler fra Kulturdirektoratet.
– Det fysiske materialet og samtalene med de ansatte har gitt oss mye kunnskap, men vi så at stemmene til dem som faktisk bodde på mottaket manglet. Målet med intervjuene har vært å få fram disse perspektivene og sørge for at deres erfaringer bevares for ettertiden, sier Bettum.
Det var gjennom disse intervjuene ideen til en kulturminneplakat vokste frem.
– Intervjuene ga oss en større forståelse for hvor viktig steder som dette er for folks minne om den første tiden i Norge. Det er også viktig for fremtidige generasjoner at det finnes kulturarv i Norge som inkluderer migranters erfaringer. Plakaten er et lite, men viktig steg og en offentlig anerkjennelse av at asylsøkernes historie også er en del av nasjonens historie, sier Bettum.
Kulturminneplakaten er et ledd i et større arbeid med å synliggjøre migrasjonshistorie i Norge. I juni 2027 åpner Oslo Museum en ny hovedutstilling på Interkulturelt Museum på Grønland i Oslo om livet på mottak, med utgangspunkt i innsamlet materiale og intervjuer. Museet har fått et betydelig tilskudd fra Sparebankstiftelsen DNB, men søker fremdeles finansiering til utstillingsprosjektet fra flere kilder.
Emner
Kategorier
Regions
Oslo Museum er et kulturhistorisk museum som formidler Oslos historie, med fokus på byhistorie og byutvikling, arbeiderhistorie, teaterhistorie og kulturelt mangfold. Publikum kan besøke oss på Bymuseet og Teatermuseet i Frognerparken, Interkulturelt Museum på Grønland og Arbeidermuseet på Sagene.