Adm. direktør Lars Haram i Oslo Pensjonsforsikring legger frem et godt resultat for 2023, selv om året også har vært krevende for deler av virksomheten. Foto: Morten Brakestad

Et godt resultat i et urolig år

Konsernresultatet i Oslo Pensjonsforsikring (OPF) endte på 962 millioner kroner for hele 2023, mot 291 millioner kroner i 2022.

– Selv om samfunnet opplevde høy inflasjon og rentehevinger, så bidro et sterkt aksjemarked og et stabilt resultat på pensjonsområdet til det gode resultatet, sier Lars Haram, administrerende direktør i OPF.

137 milliarder i forvaltningskapital

Ved utgangen av 2023 hadde OPF 137 milliarder i forvaltningskapital, mot 128 milliarder til samme tid i 2022. Selskapet har en solvenskapitaldekning på 375 prosent ved slutten av 2023.

– OPF er et av Europas mest solide finansforetak. Vi har opprettholdt den økonomiske bufferen vår til tross for betydelig vekst i midlene. Det er nødvendig i en tid med fortsatt usikkerhet i verdensøkonomien, sier Lars Haram.

Store skader, men et godt resultat innen skadeforsikring

Det har vært et krevende år for Oslo Forsikring. Tre større branner i Oslo og høye felles naturskadekostnader, som følge av blant annet ekstremværet “Hans”, gjorde betydelige utslag på skadestatistikken.

– I 2023 fikk vi bevis for hvor fort det kan svinge innenfor skadeforsikring. Takket være gjenforsikringen innen bygning og en avkastning på 5,7 prosent fikk vi likevel et positivt årsresultat, sier Hanne Myre, administrerende direktør i Oslo Forsikring.

Oslo Forsikring er heleid av Oslo Pensjonsforsikring og forsikrer eiendommer, motorvogn og ansvar knyttet til skade på tredjeparter. Ved utgangen av 2023 ivaretar selskapet forsikringsverdier for mer enn 190 milliarder kroner.

Økende pensjonsforpliktelser

Pensjonsforpliktelsene øker for hvert år, og gjorde et solid hopp i 2023. Det skyldes en rekordstor økning i grunnbeløpet fra folketrygden og et økende antall pensjonister. OPF leverer nå pensjon til 50 964 pensjonister.

– Med et godt pensjonsoppgjør for pensjonistene og i tillegg en vekst i antall pensjonister på 6 571 i 2023, får vi automatisk høyere pensjonsforpliktelser. Dette er områder innenfor kjernevirksomheten vår som vi har solide buffere for å tåle, og gode ressurser for å håndtere. Derfor endte vi likevel med et godt resultat sier Lars Haram.

Flere i jobb – lenger

Essensen i ny offentlig tjenestepensjon som myndighetene er blitt enige om innebærer at flere av de som kan, skal jobbe lenger. Det gir et bærekraftig pensjonssystem for arbeidsgiverne og samfunnet, og det gir pensjonistene en pensjon de kan leve godt av.

– Vår viktigste oppgave er å levere rett pensjon til riktig person hver måned, til lave kostnader for arbeidsgiver. Samtidig vil vi ta et ansvar for å tydeliggjøre fordelene for de som fortsetter å jobbe, gjennom god informasjon og veiledning – og løsninger som motiverer folk til å jobbe lenger, sier Lars Haram.

Oslo Pensjonsforsikring - konsernresultat og soliditet i 2023

• Avkastningen for kollektivporteføljen i OPF ble 5,4 prosent i 2023, sammenlignet med minus - 0,3 prosent avkastning i 2022.
  • Konsernresultatet endte på 962 millioner kroner for 2023, mot 291 millioner kroner for 2022.
  • Solvenskapitaldekningen var 375 prosent for konsernet ved utgangen av 2023, mot 357 prosent ved utgangen av 2022.
  • Oslo Pensjonsforsikring har en forvaltningskapital på 137 milliarder kroner ved utgangen av 2023, en økning fra 128 milliarder til samme tid i 2022.
  • Oslo Forsikring forsikrer over 3000 bygninger og motorvogner, og har forsikrede verdier for mer enn 190 milliarder kroner ved utgangen av 2023.

Resultatene for 2023

Årsrapport 2023 Oslo Pensjonsforsikring (PDF)

Årsrapport 2023 Oslo Forsikring (PDF)

Regions

Oslo Pensjonsforsikring (OPF) leverer offentlig tjenestepensjon og skadeforsikring til ansatte i Oslo kommune og selskap der kommunen har en eierandel. Oslo Forsikring er heleid av OPF og forsikrer bygninger, motorvogn og skade på tredjeparter for Oslo kommune. OPF ble etablert i 1902, og er heleid av Oslo kommune.

Lars Haram

Administrerende direktør 930 39 893