Nå åpner nye Manglerud bad og aktivitetshus

Nå åpner nye Manglerud bad og aktivitetshus

Oslo kommunes nye bad og aktivitetshus har plass til både fritidsklubb, kulturskole og badeanlegg. Energitiltakene i bygget reduserer behovet for kjøpt energi med opp mot 40%.

Fredag ettermiddag ble anlegget offisielt åpnet av ordfører Marianne Borgen, sammen med byråd for kultur, idrett og frivillighet, Omar Samy Gamal, og byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen.

Manglerud bad og aktivitetshus blir et samlingssted for både kultur og idrett, organisert og egenorganisert aktivitet, og inne- og uteaktiviteter. Byggets flerbruksområder gjør at det vil være i bruk store deler av døgnet og bidra til et godt oppvekstmiljø på Manglerud og i bydelen.

- Dette bygget vil bringe mennesker sammen. Folk med forskjellige interesser, med ulike bakgrunner og som er i ulik alder, treffer hverandre. Det er slik vi skaper lokale fellesskap og styrker de sosiale båndene mellom oss, sier ordfører Marianne Borgen.

Klubb1, fritidsklubben for barn og ungdom, har fått arealer til blant annet undervisningskjøkken, gaming, musikkverksted og hobbyrom, mens Oslo kulturskole disponerer dansesal, Black box-scene, verksteder og øvingsrom for musikk. Badeanlegget er bygget for både velvære, trening og konkurranse, og har flere ulike basseng som muliggjør en fleksibel bruk. Deler av hovedbassenget har hev/senk-bunn som gjør at det kan tilrettelegges for sambruk, for eksempel ved at svømmeopplæring kan foregå samtidig som at badet er åpent for publikum.

-For første gang siden 1983 åpner vi et nytt bad i Oslo, det er en fantastisk begivenhet for alle som er glade i å bade. Og for første gang noensinne åpner vi en full kulturstasjon, et bygg med plass til alle kunstartene i Oslo kulturskole. Og ikke nok med det, så blir det fritidsklubb i tillegg. Byrådet satser på å gi barn og unge bedre aktiviteter, og å kunne invitere inn til et hus som syder av aktivitet og som i tillegg er så fint, det er en pur glede, sier Omar Samy Gamal (SV), byråd for kultur, idrett og frivillighet.

Stort løft for badekapasiteten

De siste årene har byrådet satt inn store ressurser på å bedre badekapasiteten i Oslo.

-I løpet av de siste fem årene har vi rehabilitert badene på Holmlia, Nordtvet, Romsås og Bøler, gamle badeanlegg som var både nedslitte og umoderne. Og så har vi bygget et midlertidig bad på Økern, som kan flyttes til et annet sted i byen hvor det er bruk for det, når Tøyenbadet står ferdig i 2024. Vi er i full gang med byggingen av det nye Tøyebadet. Samlet sett gir dette et betydelig løft for badeglade over hele byen, sier Victoria Marie Evensen (Ap), byråd for næring og eierskap.

Energieffektivt bygg

Manglerud bad og aktivitetshus er topp moderne og miljøvennlig. Bygget holder passivhusstandard, og er tilkoblet fjernvarme.

-Badeanlegg er krevende og dyrt å bygge, og jeg er glad for at vi har fått et energieffektivt anlegg som reduserer behovet for kjøpt energi med opptil 40%, sier Victoria Marie Evensen.

Oppvarming i alle badeanlegg krever mye energi. For å redusere kjøpt energi, er det etablert et varmepumpesystem som lagrer og gjenbruker energi fra oppvarmet luft, samt gjenvinner varmen fra dusjene. Her er det mye å hente da gråvann fra dusjene har en temperatur på rundt 38 ⁰C. Energien fra dette vannet gjenvinnes, slik at det som går ut fra bygget ikke har en temperatur på mer enn rundt 5⁰C.

Manglerud bad og aktivitetshus er oppført av kommunens byggherre Oslobygg KF, og har gitt stordriftsfordeler på både økonomi og drift.

- Bygg til flere formål, som vi har fått til her, gir mange gevinster. Det å utnytte arealene som vi har til rådighet, og utvikle byggene og områdene rundt, slik at de er tilgjengelige, vil være med på å skape gode steder å være for alle. Vi i Oslobygg gleder oss sammen med brukerne, og vi håper og tror at Manglerud bad og aktivitetshus vil bidra til å skape et godt nabolag og være til glede for hele byen, sier Eli Grimsby, administrerende direktør i Oslobygg KF.

Fakta om bygget

Leieforhold og arealfordeling er som følger:

Leietaker

BTA

Bymiljøetaten

Manglerud bad

4705 m2

Bydel Østensjø

Klubb1

679 m2

Kulturetaten

Oslo kulturskole

1129 m2

Totalt

6513 m2

I tilknytningen til bygget er det opparbeidet et utomhusanlegg med skateanlegg og parkourpark.

Manglerud bad innholder:

• Hovedbasseng 25 x 21 meter med delvis hev-/senkebunn som gir variabel bassengdybde fra 0 til 1,6 meter
  • Opplærings- og behandlingsbasseng 12,5 x 9,5 meter med hev-/senkebunn
  • Familiebasseng på 60 m2, vanndybde 15-30 cm og 60-90 cm
  • Boblebad
  • Badstue
  • Stupeanlegg med 1, 3 og 5 meter
  • Vannsklie (51m inkludert stoppesonen)
  • Kafé
  • Garderobeanlegg inkl. familiegarderober

Kulturskolen inneholder mange spesialrom tilpasset opplæring og fremføring av kulturelle aktiviteter som:

• Dansesal ca. 150 m2
  • Garderobeanlegg
  • Blackbox/scene med 86 publikumsplasser i amfi
  • Fem store «lydtette» musikkøvingsrom
  • Atelier - med keramikkovn

Klubb1 disponerer:

• Ulike aktivitetsrom, 4 stk
  • Lydstudio for musikkopptak
  • Kjøkken tilpasset opplæring
  • Internkafé

Det kunstneriske innsalget på Manglerud bad og aktivitetshus er gjort av Bjørn-Kowalski Hansen.

Organisatorisk

• Sentrale involverte parter i prosjektet fra Oslo kommune:
  • Overordnet bestiller: Byrådsavdeling for kultur, idrett og frivillighet
  • Operativ bestiller: Bymiljøetaten
  • Overordnet utfører: Byrådsavdeling for næring og eierskap
  • Operativ utfører: Oslobygg KF
  • Bestiller av Klubb1: Bydel Østensjø
  • Bestiller av kulturskolen: Kulturetaten

Kostnadsramme: 726,5 MNOK inkl. mva.

Energibesparende tiltak

• Overskuddsvarmen fra anlegget blir tatt vare på i åtte energibrønner. Disse brønnene kan oppbevare energien lenge, og om vinteren kan den lagrede energien dermed gjenbrukes til oppvarming. I sommersesongen bidrar også byggets snøsmelteanlegg til at varmen fra asfalten kan magasineres i brønnparken.
  • Byggets varmeanlegg vil styres slik at det brukes mer energi på den tiden av døgnet når energiprisene er lavest. Det gjøres blant annet ved at svømmebassengene varmes noe mer opp om natten.
  • 70% av bassengvannet i badeanlegget blir også gjenbrukt i bassenget etter en egen renseprosess. Gjenvinningen av bassengvannet bidrar betydelig til å redusere bruken av vann i det offentlige nettet, i tillegg til at det reduserer oppvarmingsbehovet.
  • Det valgte energikonseptet for Manglerud bad og aktivitetshus vil redusere behovet for kjøpt energi med opp mot 40%. Sammenlignet med tradisjonelle måter å bygge bad på er det snakk om en energireduksjon i oppvarming på over 200 000 kWh/år. Dette bidrar til reduserte utslipp og vesentlig mindre kostnader.

Prosjektet er gjennomført som en samspillsentreprise:

NCC er entreprenør. Virksomheten har spesialisert seg på bad og har vært med på utforming av detaljprosjektet. NCC badehus fra Sverige er også med som eksperter i prosessen.

Asplan Viak er samarbeidspartner for prosjekteringen.

Regions

Oslobygg KF er Oslo kommunes eiendomsforetak. Foretaket er en sammenslåing av tidligere Omsorgsbygg, Undervisningsbygg og Kultur- og idrettsbygg, samt utbyggingsvirksomheten til Boligbygg.

Oslobygg er en av landets største byggherrer og eiendomsaktører med ca. 2,7 millioner kvadratmeter eiendom og mange spennende prosjekter i porteføljen. Vår oppgave er å eie, forvalte, bygge og utvikle offentlige bygg for alle livets faser. Det dreier seg om barnehager, skoler, omsorgsboliger, sykehjem, kulturbygg, idrettsanlegg, brannstasjoner og nasjonalanlegg i hovedstaden. Vi skal utvikle hele byområder, og skal de nærmeste årene investere for ca. 35 milliarder.

Oslobygg har rundt 600 ansatte i et sterkt tverrfaglig kompetansemiljø. Dette gjør oss i stand til å være pådriver for endring og fornying av bransjen, og vi skal være i front på bærekraftige og innovative løsninger samt teknisk kvalitet. Miljø og bærekraft, digitalisering og seriøst arbeidsliv vil være prioriterte satsningsområder.

Oslobygg KF ligger under byråd for næring og eierskap.

Frøydis F. Skattum

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver +47 97630576
Haakon Berg Jensen

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver Media og kommunikasjon +47 97408707
Ingunn Olsen

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver Media og kommunikasjon +47 905 57 753
Marit Falkum Enerhaug

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Media og kommunikasjon +47 902 59 294

Velkommen til Oslobygg KF!

Oslobygg KF er Oslo kommunes eiendomsforetak og en av landets største byggherrer og eiendomsaktører. Vår oppgave er å eie, forvalte, bygge og utvikle offentlige bygg for alle livets faser.

Oslobygg KF
Grenseveien 78 C, 0663 Oslo og Grensesvingen 7, 0661 Oslo