Gå videre til innhold
 Lekeområder skal være universelt utformet, være bærekraftig og kunne ivaretas gjennom hensiktsmessig drift. Oslo og Bergen kommuner skal utvikle et godt alternativ til dagens fallunderlag. (Foto:Finn Ståle Felberg)

Oslo og Bergen skal utvikle nye fallunderlag

Oslo og Bergen kommuner skal samarbeide om å utvikle en ny type fallunderlag som både ivaretar miljø, universell utforming og driftshensyn.

Det finnes mange forskjellige typer fallunderlag på lekeplasser. Tidligere har gress-, kunstgress-, sand-, og barkunderlag vært mye brukt, men både driftsmessig, sikkerhetsmessig og tilgjengelighet har gjort at plasstøpt gummi gradvis har tatt over. Dette er i dag den dominerende løsningen.

- Oslobygg har mange lekeplasser på våre skoler og barnehager hvor vi i dag i stor grad bruker det som på folkemunne kalles gummiasfalt. Dette er lekeplasser som også kommer nabolagene til gode. Gummiasfalt svarer på kravene til god drift og universell utforming, men ikke så godt til bærekraft og miljøet. Dette prosjektet skal jobbe innovativt sammen med leverandørmarkedet for å utvikle nye bærekraftige og brukervennlige fallunderlag. Jeg er spent på resultatet, sier Eli Grimsby, adm.dir. i Oslobygg, som er prosjekteier.

- I Bergen kommune har vi vedtatt at vi skal kutte i unødvendig bruk av plast. Bymiljøetaten har i lengre tid jobbet med å øke kunnskapsgrunnlaget rundt urban mikroplast, og å gjennomføre tiltak som reduserer bruken av plast, samtidig som vi bygger gode og inkluderende byrom.

Bergen og Oslo er to av landets største kommuner, med et stor innkjøpspotensiale, et sterkt miljøengasjement og en bred tverrfaglig kompetanse. Vi håper derfor at så mange som mulig vil delta i innovasjonsprogrammet om morgendagens fallunderlag sammen med oss. Det er slik vi får byen til å leve,sier Lise Reinertsen, etatsdirektør i Bymiljøetaten, Bergen kommune.

Gjennomføringen av prosjektet

Nå planlegges oppstart av prosjektet, med dialog med mulige leverandører i høst og en konferanse i starten av november. Opptil fem konsortier med ulike leverandører vil få støtte til prosessen fra design- og konseptutvikling, fram til testing av nye fallunderlag. De nye løsningene skal ikke utgjøre noen risiko for miljøet, ha lave drifts- og vedlikeholdskostnader og tilfredsstille kravene til universell utforming.

Samarbeidspartnere

Prosjekteier Oslobygg samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo og Bergen kommune, og partene bidrar med 10 millioner som en del av utviklingskostnadene til nye fallunderlag. Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd.

Regions

Oslobygg KF er Oslo kommunes eiendomsforetak. Foretaket er en sammenslåing av tidligere Omsorgsbygg, Undervisningsbygg og Kultur- og idrettsbygg, samt utbyggingsvirksomheten til Boligbygg.

Oslobygg er en av landets største byggherrer og eiendomsaktører med ca. 2,7 millioner kvadratmeter eiendom og mange spennende prosjekter i porteføljen. Vår oppgave er å eie, forvalte, bygge og utvikle offentlige bygg for alle livets faser. Det dreier seg om barnehager, skoler, omsorgsboliger, sykehjem, kulturbygg, idrettsanlegg, brannstasjoner og nasjonalanlegg i hovedstaden. Vi skal utvikle hele byområder, og skal de nærmeste årene investere for ca. 35 milliarder.

Oslobygg har rundt 600 ansatte i et sterkt tverrfaglig kompetansemiljø. Dette gjør oss i stand til å være pådriver for endring og fornying av bransjen, og vi skal være i front på bærekraftige og innovative løsninger samt teknisk kvalitet. Miljø og bærekraft, digitalisering og seriøst arbeidsliv vil være prioriterte satsningsområder.

Oslobygg KF ligger under byråd for næring og eierskap.

Frøydis F. Skattum

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver +47 97630576
Haakon Berg Jensen

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver Media og kommunikasjon +47 97408707
Ingunn Olsen

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrådgiver Media og kommunikasjon +47 905 57 753
Marit Falkum Enerhaug

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Media og kommunikasjon +47 902 59 294

Velkommen til Oslobygg KF!

Oslobygg KF er Oslo kommunes eiendomsforetak og en av landets største byggherrer og eiendomsaktører. Vår oppgave er å eie, forvalte, bygge og utvikle offentlige bygg for alle livets faser.

Oslobygg KF
Grenseveien 78 C, 0663 Oslo og Grensesvingen 7, 0661 Oslo