Bamse Brakar på Bamseklubben

John Earhart sitt beste PRIDE-minne: Bamse Brakar på Bamseklubben.

Innlegg av gjesteblogger: John Earhart. Grunnlegger og leder for Den Norske Bamseklubben.

Som leder av Den Norske Bamseklubben har jeg blitt invitert til å skrive et blogginnlegg om mitt beste Oslo Pride-minne. Bamseklubben har vært en aktiv deltaker i Pride markeringene i mange år, og derfor har jeg mange gode Pride-minner. Men ett spesielt minne husker jeg aller beste. Dette minnet har neppe noe med kjønn å gjøre, som er tema for årets festival, men med bamsekulturen og noen uventede utfordringer denne kulturen kan by på.

Minnet er fra EuroPride i Oslo 2005 der Bamseklubben var svært aktiv med bamseballett, egen feiring av St. Hans på bamsevis, flåte i paraden som vant paradeprisen, og den største bamsefesten i klubbens historie med over 500 deltakere.

I tillegg til overnevnte hadde vi en saunakveld på Herkules. Dette var godt besøkt av mange bamser, også noen som var ganske store og runde fra USA. Jeg hadde utnevnt meg selv, sammen med en annen, som badevakt den kvelden, en type lettkledd velkomstkomite.

For de som ikke har vært på Herkules finnes det et mørkerom med labyrint i 4. etasje. Tilfeldigvis sto jeg i korridoren utenfor dette rommet sammen med den andre badevakten da det ble en del oppstyr inn i mørkerommet. Det kom både hyl og latter innen ifra og rett etterpå var det en god del mennesker som skyndte seg ut av labyrinten og ned trappene til 3. etasje. Det har seg slik i homosaunamiljøet at man egentlig skal jakte i stillhet. Dermed ble jakten ødelagt av alt det oppstyret i labyrinten og man måtte forlate området for å jakte videre et annet sted.

Det viste seg at en av disse svære amerikanske bamsene hadde satt seg fast i en trang gang i labyrinten, og dette skapte en utrolig komisk situasjon der jakten måtte avbrytes grunnet kø og dermed liten sirkulasjon. Tilstedeværende bamser med sin uhøytidelige væremåte måtte reagere med både latter og hyl.

Som ansvarlige badevakter måtte vi trå til, vi gikk inn i mørkerommet og hjalp til for å åpne slusene for at jakten kunne fortsette.

Et forglemmelig Oslo Pride-minne som jeg ville påstå kun kunne oppstå i en bamsekultur der menn i alle dimensjoner er hjertelig velkomne.

Innlegg av gjesteblogger: John Earhart. Grunnlegger og leder for Den Norske Bamseklubben.

• 2015
  • bamseklubben