Endre Flatmo (SV) skriver om Pride og behovet for synlighet

SV har en stolt historie når det kommer til lhbt-rettigheter i Norge. Jeg skal ikke gå igjennom den regla her, poenget er at vi har lenge deltatt med stolthet på Oslo Pride, og det tenker vi å gjøre i år også. Personlig har jeg mange gode minner fra ulike år. Det er noe magisk med det som skjer på Rådhusplassen, eller Spikersuppa, i slutten av juni. Kombinasjonen av sol, håpet om en lang og deilig sommer og et politisk og kulturelt fellesskap man aldri ser ellers er helt unikt.

Innlegg av gjesteblogger: Endre Isachsen Flatmo. Leder i SVs LHBT-nettverk.

Det beste minnet jeg har fra Skeive dager er paraden i 2012. Temaet var «ungdom» og i paraden gikk samtlige ledere av Norges ungdomspartier helt i front og bar på et gigantisk regnbueflagg. Til og med de ungdomspartiene som tradisjonelt har satt seg på bakbeina mot lhbt-rettigheter deltok. Betydde det at den oppvoksende generasjonen er skjønt enig om alt innenfor lhbt-området? Selvfølgelig ikke. Men det betydde noe at alle partiers ungdomsledere valgte å gå i front under paraden i 2012. Det signaliserte et toneskifte og et generasjonsskifte for ungdom som fremdeles kanskje sliter med å akseptere sin identitet.

Temaet for årets Pride er «kjønn». Det er et godt valg av tema som både er aktuelt og viktig. Norge har kommet langt når det gjelder politiske og juridiske rettigheter for seksuelle minoriteter men vi har fremdeles en lang vei å gå i å legge til rette for et reelt kjønnsmangfold. Som et feministisk parti vil SV bryte ned kjønnsdiskriminering og undertrykkende samfunnsnormer for kvinner, menn og for personer med andre kjønnsuttrykk. Mange mennesker føler at de verken er menn eller kvinner og utfordrer vårt todelte kjønnssystem ved å innta plassen som et tredje kjønn, eller ved ikke å definere seg i kjønnskategorier overhodet. Om alle mennesker skal få frihet til å leve ut sin identitet må lovene tilpasses virkeligheten, ikke omvendt. Det er på tide å åpne for andre kjønnsuttrykk enn kvinne og mann og vi håper 2015 er året hvor Norge innfører et tredje juridisk kjønn. Det skal SV være med på.

Den politiske debatten i Norge er fortiden preget av sterke motsetninger. Ekstremister preger debatten fra flere kanter. Vi må stå opp for solidaritet og samhold i en slik tid. Vi må aldri akseptere at kampen for skeives rettigheter blir brukt som brekkstang for å marginalisere og diskriminere religiøse minoriteter. Samtidig skal vi løfte fanen for likeverd i alle miljøer og aldri inngå kompromisser når det gjelder våre liv. I et slikt klima kan Oslo Pride spille en avgjørende rolle. La oss sørge for at årets Pride blir en samlende arena fri for den stadig mer svart/hvite virkeligheten mange vil ha oss til å tro at vi lever i.

Oslo Pride er viktig. Det er viktig fordi vi alle trenger litt fest, moro og flørting. Det tilbyr en unik sosial arena for mennesker som søker trygghet og åpenhet. Men mest av alt mener jeg det er viktig fordi Oslo Pride i bunn og grunn handler om makt. Høres det skummelt ut? Tja. Oslo Pride handler om å være synlig, vi tar plass og vi skaper viktige fellesskap. En usynlig minoritet vil aldri ha gjennomslag, og det trenger vi fremdeles.

Jeg og SV gleder oss til Oslo Pride i juni. For alt vi har å feire, og alt vi har å kjempe for.

Vi sees!

Innlegg av gjesteblogger: Endre Isachsen Flatmo. Leder i SVs LHBT-nettverk.

• endre flatmo
  • kjønn