EUROPRIDE TIL OSLO I 2014

Oslo Pride og VisitOSLO, på vegne av Oslo by,  overtok stafettpinnen for den internasjonale festivalen EuroPride, som arrangeres i Oslo den sisten uken i juni 2014. Den høytidelige overrekkelsseremonien ble avholdt under EuroPride 2013 i Marseille.

Oslo, representert ved Annett Brohmann, fra Visit Oslo, og Oslo Pride, representert ved styremedlem Ole Villund, mottok under seremonien et teppe som er preget av alle EuroPride-festivalbyenes logoer siden oppstarten i 1992.

EuroPride er en årlig festival som arrangeres i ulike byer i Europa, og eventet tiltrekker seg et stort publikum fra hele verden.

– Festivalen gir oss muligheten til å vise frem den flotte byen vår til et bredt publikum, sier markedskoordinator, Annett Brohmann fra Visit Oslo. Hun er veldig godt fornøyd med den store og positive responsen EuroPride i Oslo 2014 fikk under arrangementet i Marseille.

Under EuroPride 2014 i Oslo vil Oslo Pride sammen med aktører som Amnesty International sette fokus på internasjonale menneskerettigheter. Også Norsk Kulturhistorisk museum og Nobels Fredssenter er med som samarbeidspartnere når Oslo ønsker velkommen til festivel 20.–29. juni 2014.

EuroPride arrangeres i Oslo for første gang siden 2005, og Salgs- og markedssjef i VisitOSLO, Heidi Thon, er glad for at festivalen legger nettopp de demokratiske prinsippene og menneskerettigheter til grunn for sitt program under feiringen.

– Lhbt-segmentet er et interessant nisjemarked og en viktig målgruppe, og arrangementet EuroPride er viktig i arbeidet med å presentere Oslo som en åpen og inkluderende by. Både Grunnlovsmarkeringen og EuroPride kan på hver sin måte bidra til å styrke Norges og Oslos renommé som et land hvor alle har like muligheter, og hvor ytringsfrihet og menneskeverd er en forutsetning i samfunnet, sier Thon.

• europride2014