Både fysisk og digital Oslo Pride i 2021

Oslo Pride inviterer til både fysiske og digitale møtepunkt for å feire mangfold og skeiv kjærlighet i 2021.

DET BLIR PARK, PARADE OG PRIDE HOUSE!
Etter fjorårets heldigitale festival kommer vi i år sterkere tilbake og feirer Oslo Pride med det digitale og det fysiske i skjønn forening. Både Pride Park og Pride House blir gjennomført i fysisk format, tilpasset gjeldende smittevernsføringer i juni 2021. Paraden vil også gjennomføres, men her vil formatet bestemmes nærmere festivalen.

Styreleder i Oslo Pride, Fredrik Dreyer (Foto: Even Blomsnes Solheim/ Oslo Pride)Fredrik Dreyer, styreleder i Oslo Pride (Foto: Even Blomsnes Solheim/ Oslo Pride)

– For mange er det å føle seg som en del av noe større selve definisjonen på Oslo Pride og den skeive bevegelsen. Pride Park, Pride House og paraden er eksempler på de mange samlende elementene i festivalen, og vi er veldig glade for å kunne tilby disse fysisk for publikum igjen. Det er selvfølgelig viktig for oss å tilby trygge møtepunkter, og vi planlegger festivalen slik at vi kan justere i henhold til helsemyndighetenes gjeldende føringer, forteller Fredrik Dreyer, styreleder i Oslo Pride.

Et annet samlende element i festivalen er den årlige Oslo Pride-låten, en konkurranse som ble lansert allerede i 2007. Den gangen var det “Drop Dead Gorgeous” av Queentastic som gikk av med seieren. Siden da har vi utvidet repertoaret årlig med mange flotte Pride-låter, eksempelvis fjorårets vinner “Beauticool” av Annsofi & Me. Årets konkurranse utlyses i begynnelsen av mars på Oslo Prides nettsider og sosiale medier. En fagjury vil velge tre finalister blant kandidatene før det åpnes opp for folkeavstemming av vinnerlåten.

INTERNASJONAL SOLIDARITET OG DIGITAL INKLUDERING
Fjorårets digitale satsning fikk en langt større oppslutning enn vi kunne drømt om. Ved å videreføre digitale sendinger når vi i større grad de som ikke kan delta fysisk. Vi vil også nå mennesker langt utenfor landegrensene, noe som er viktig i Oslo Prides satsning på internasjonal dialog. Årets tema for Oslo Pride er internasjonal solidaritet, et tema som flere andre norske pride-feiringer viderefører fra 2020.

– Situasjonen for mennesker som bryter med normene for kjønn og seksualitet er fremdeles svært krevende i mange land som for eksempel Polen og Tsjetsjenia. Digital tilstedeværelse bidrar til å belyse denne problematikken, samtidig som vi kan vise vår støtte og solidaritet til de av oss som opplever diskriminering, frihetsberøvelse og hat. Internasjonal solidaritet vil også synliggjøres i festivalens faglige og kulturelle program, informerer Dreyer.

Oslo Pride tar sikte på et variert digitalt program som dekker det brede innholdet i folkefesten vi alle gleder oss til.

Publikum under Pride House 2019 (Foto: Oslo Pride)

EN SMAKEBIT PÅ PROGRAMMET
Pride House gjør også comeback i fysisk form på Youngstorget. Dette er en arena som synliggjør bredden i den skeive kulturen gjennom debatter, foredrag, workshop og kunst. Pride House åpner lørdag 19.juni, og presenterer et variert og spennende program som går frem til og med fredag 25. juni. For de som synes det er lenge til juni inviterer Pride House til et kveldsarrangement allerede torsdag 6 mai. Denne kvelden blir en smakebit på årets program og tematikk, og publikum vil kunne delta både fysisk og digitalt.

___

RELEVANT INFORMASJON:
Oslo Pride vil som vanlig ha fokus på skeiv tematikk gjennom hele juni med vår egen pride-uke i spissen. Fra 18. til 27. juni 2021 gjør vi klart til tidenes smittvernsvennlige folkefest, samlingspunkt og fristed for de av oss som bryter normene for kjønn og seksualitet.

HØYOPPLØSLIGE BILDER:
Illustrasjon Oslo Pride 20201 (Trine Thingstad / Oslo Pride)
Fredrik Dreyer, styreleder Oslo Pride (Foto: Even Blomsnes Solheim/ Oslo Pride)
Publikum under Pride House 2019 (Foto: Oslo Pride)

LENKER:

• oslo
  • pride house
  • 2021
  • lhbt
  • skeiv
  • menneskerettigheter

Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den de er.