Enorm interesse fra Europa

Rekordinteresse for å bidra til Pride House-programmet under EuroPride 2014 i Oslo.

Fredag 20. juni kickstartes EuroPride 2014 i Oslo, med offisiell åpning av Pride House på Litteraturhuset. På Pride House, som er Norges største politiske verksted arrangert på frivillig basis, blir det i løpet av helgen 20-22. juni arrangert en rekke debatter, foredrag og workshops.

Kathrine Veland, leder for Pride House-gruppa, melder nå om rekordinteresse fra Europa.

– Interessen for å bidra til programmet er veldig stor. Til nå har det blitt meldt inn programpunkter fra til sammen 16 ulike land, sier Veland.

– Med et europeisk søkelys rettet mot Oslo og EuroPride, er det ekstra viktig at Pride House byr på et bredt og mangfoldig program, og at vi løfter frem perspektiver som er viktige i mange ulike deler av Europa, sier Veland.

Amnesty er Pride-partner
Menneskerettigheter er det overordnede temaet for EuroPride 2014 i Oslo, og Amnesty International Norge er, i år som i fjor, hovedsamarbeidspartner.

– Amnesty International er stolt av å være Pride House-samarbeidspartner. Vi gleder oss over at Pride House er blitt et robust og spennende forum for kunnskapsutveksling og debatt, og et fast integrert element under Oslo Pride, sier Patricia Kaatee, politisk rådgiver i Amnesty International Norge.

– For oss er det viktig at menneskerettigheter settes på dagsorden, særlig i en tid der homofili fremdeles er forbudt i 76 land i verden, og der diskrimineringen og forfølgelsen av lesbiske, homofile, bifile og transpersoner er økende flere steder.

– Det er gledelig at det er en stor interesse for å delta på Pride House, ikke bare fra norske organisasjoner, men også fra utenlandske. Amnesty kommer til å ha ansvar for flere arrangement under Pride House, i samarbeid med våre europeiske søster - og partnerorganisasjoner, sier Kaatee.

Opp mot 70 prosent mer trafikk
Informasjonsansvarlig for Oslo Pride og EuroPride 2014, Petter Ruud-Johansen, stadfester at interessen for sommerens begivenheter i Oslo, i og utenfor Norge, er stor.

– For eksempel er trafikken på nettsiden nesten 70 prosent større enn normalt, og interessen for det vi kommuniserer i sosiale medier er enda større. Fram til nå har vi sett spesielt stor interesse for EuroPride i Oslo fra Italia, Spania, Tyskland, Storbritannia, Sverige og USA. Med den økede interessen, og med nøkkeltall som 40.000 innom Pride Park, 1400 mennesker innom Pride House og 12.500 deltakere i Pride Paraden i 2013, er vi sikre på at det blir satt nye rekorder til sommeren, sier Ruud-Johansen.

EuroPride 2014 i Oslo pågår i ti dager fra 20. juni til 29. juni. Pride House finner sted 20.-22. juni på Litteraturhuset, og deretter på Kulturhistorisk museum utover i EuroPride-uka. Pride Park åpner onsdag 25. juni, og EuroPride-paraden går av stabelen lørdag 28. juni.

• amnesty
  • pride house
  • oslo
  • menneskerettigheter
  • europride2014

Oslo Pride is the largest Pride festival in Norway, and in 2014 we are the hosts of EuroPride.  EuroPride in Oslo will be held from Friday 20th June to Sunday 29th June 2014.

During our ten-day festival, we shall through art, culture, politics and parties set human rights and lhbtiq issues on the agenda.

When we, Oslo Pride, organize EuroPride in 2014, we build the festival around our large events (with free admission) – Pride Park, Pride House and Pride Parade. That our main events are free is important to us, because we want the festival to be accessible for everyone