Oslo Pride - mandag 20. juni: Den 6. verdenskongressen mot dødsstraff arrangerer seminar på Pride House (Eldorado Bokhandel).

Oslo Pride 20. juni: Dødsstraff, skeiv historie og diplomatfest

Oslo Pride - mandag 20. juni: Den 6. verdenskongressen mot dødsstraff arrangerer seminar på Pride House. Her er det også klart for panelsamtale om skeiv historie ved SAIH. I tillegg: Canadas åpne homofile ambassadør til Norge inviterer til fest.

"HOMOSEXUALITY & DEATH PENALTY"

Den 6. verdenskongressen mot dødsstraff arrangeres i Oslo og i den forbindelse arrangeres samtalen “Solidarity with LGBTIQ living in countries where homosexuality is punishable by death” på Pride House i Eldorado Bokhandel.

I samtalen deltar Sabine Jansen, Yuri Guaian og Arnaud Gauthier-Fawas.

Arkiv som Aktivisme: Å Leve og Dokumentere Skeiv Historie i Nord og i Sør

Ett år gamle Skeivt Arkiv møter storesøster GALA fra Sør Afrika, sammen med visuell aktivist Zanele Muholi og tidligere leder i FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (tidligere LLH) Gro Lindstad, for en prat om dokumentering og formidling av skeiv historie. Hva er betydningen av bevaring for dagens LHBTQI-bevegelse og aktivisme, og hvordan utspiller dette seg i ulike sosiale kontekster?

Paneldeltakere: Graeme Reid, leder av Human Rights Watch’s LHBTI-program, Runar Jordåen, prosjektleder hos Skeivt arkiv, Zanele Muholi, visuell aktivist, kunstner og fotograf, samt Gro Lindstad, tidligere leder av FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (tidligere LLH). Ordstyrer er Ragnhild Therese Nordvik, programsjef, FOKUS – Forum for Kvinner og Utviklingsspørsmål, tidligere daglig leder i SAIH.

NB! Kim Friele er dessverre forhindret fra å delta på dette arrangementet (annonsert i programmet tidligere).

Diplomatic Celebration of OSLO LGBT Pride

Canadas åpne homofile ambassadør til Norge, Artur Wilczynski, inviterer i kveld til fest i forbindelse med Oslo Pride. Wilczynski og hans band Diplomatic Immunity er en del av underholdningen (kun inviterte gjester - lukket fest).

Twittermelding fra Wilczynski:

Looking forward to welcoming friends and allies to tonight's diplomatic celebration of #LGBT Pride #OsloPrideINT pic.twitter.com/xUSLZb6cv4

— Artur Wilczynski (@Arturmaks) 20. juni 2016

Oslo Pride programmet mandag 20. juni:

Oslo Pride er Norges største pride-festival, og er et ti dager langt friminutt for lhbtiq-personer. Oslo Pride er festivalen tidligere kjent ved navnet Skeive dager.