Oslo Pride for alle

Lanserer solidaritetsprogram.

I det vi går inn i det nye året, ønsker Oslo Pride nye og gamle partnere velkommen til samarbeid. Festivalen går av stabelen fra 19. – 28. juni 2015.

- Vi har nå rendyrket produktet vårt og tilbyr partnerprogram til store og små aktører. I tillegg lanserer vi et eget solidaritetsprogram, forteller Turid Saursaunet, Oslo Prides markedsansvarlig.

Å være partner av Oslo Pride er effektivt for å komme i kontakt med den skeive målgruppa, som er en mangfoldig og kjøpssterk gruppe. Og med det nye solidaritetsprogrammet, sikrer festivalen at organisasjoner som ikke har stor nok økonomisk handlekraft til å kjøpe standplass på tradisjonelt vis, kan søke om å få dette gratis.

Mer informasjon for standholdere, potensielle partnere og om det nye solidaritetsprogrammet, finner du her! Se nøkkeltall fra Oslo Pride 2014 nederst i saken.

- Det er viktig for oss at det er et mangfold av store og små organisasjoner og aktører representert i Pride Park og i festivalen som helhet, forklarer Saursaunet.

Med solidaritetsprogrammet skal Oslo Pride sikre mangfoldet. Samtidig ønsker festivalen å være tydelige overfor kommersielle og andre ikke-kommersielle aktører på hva som tilbys og forventes av dem ved å inngå partnerskap.

- Vi ønsker at våre kommersielle partnere aktivt tar stilling til lhbtiq-tematikk og skeives rettigheter, og at man gjennom partnerskap setter verdier som åpenhet og mangfold høyt, forklarer Saursaunet.

Hovedpartner: Skreddersydde konsepter
Som markedsansvarlig i Oslo Pride har Saursaunet det overordnede ansvaret for en stor del av festivalens inntekter som genereres i Pride Park. Dette har tradisjonelt bestått av stand-salg. Med de nye konseptene vil det også genereres nye inntekter, som annonsesalg via programblad. Saursaunet har også ansvaret for å utvikle og skreddersy partnerkonsepter for potensielle hovedpartnere.

- Store og kommersielle aktører kan nå bli stolt hovedpartnere, stolte partnere eller stolte annonsører. Ikke-kommersielle aktører kan bli stolte standholdere og annonsører. Og som nevnt er solidaritetsprogrammet laget for at aktører som ønsker å være tilstede i Pride Park, men som ikke har råd til å kjøpe standplassen, skal få muligheten til å være like synlige som alle andre.

Saursaunet oppfordrer alle som ønsker å bli en del av solidaritetsprogrammet om å ta kontakt allerede nå.

Fortsatt gratis Pride Park
Festivalens styreleder, Lars Arnesen, mener partnerprogrammet er et viktig og riktig steg i utviklingen av Oslo Pride.

- Med det nye partnerprogrammet fremhever vi at kommersielle aktører kan ta et viktig samfunnsansvar ved å støtte festivalen vår. Og at bedrifter og organisasjoner kan støtte oppunder det frivillige arbeidet som ligger til grunn for at Oslo Pride blir arrangert hvert år, sier Arnesen.

Han understreker at det nye partnerprogrammet ikke innebærer en vesentlig kommersialisering av festivalen.

- Det er et viktig mål for oss at festivalens hovedarrangement, Pride Park, Pride House og paraden, skal være tilgjengelige og gratis å delta på for alle. Med partnerprogrammet håper vi at vi blir enda mer tydelige og bygge oppunder nettopp det - at Oslo Pride er for alle, avslutter styreleder Lars Arnesen.

Nøkkeltall fra Oslo Pride i EuroPride-året 2014:

• Pride Park: 50 000 besøkende på fire dager
  • Andre pride-events: 6000 gjester fordelt på fem arenaer
  • Prideparade: 20 000 deltagere - 100 000 publikummere
  • Facebook: Totalt 12000 følgere
  • Trykket program: 15-30 000 eks

Oslo Pride 2015 går av stabelen fra 19. – 28. juni.

Mer informasjon for standholdere, potensielle partnere og om det nye solidaritetsprogrammet, finner du her!

• Kunst, kultur, underholdning

• solidaritetsprogram
  • partner
  • hovedpartner
  • standholder
  • annonsør
  • parade

• Østfold

Oslo Pride er Norges største pride-festival, og er et ti dager langt friminutt for lhbtiq-personer.

Hvert år mot slutten av Juni inviterer Oslo Pride hele Norges befolkning til ti dager med feiring av frihet og mangfold. Gjennom ti dager samles og møtes vi på Pride House på Litteraturhuset og i Pride Park på Rådhusplassen. Her møtes skeive, venner av skeive, mange organisasjoner og politikere til en miks av debatt og fest, for å oppleve kultur og sosialt samhold.

Festivalen avsluttes hvert år med Norges største folkefest (etter 17. mai), Paraden gjennom Oslos gater. Paraden har i 2013 og 2014 har hatt oppslutning på rundt 20.000 stolte lhbtoq-personer. Og langs paraderuten heies den fram av om lag 100.000 blide tilskuere.