Det var på Cutting Edge-festivalen du så det først!

Nyhet   •   okt 18, 2017 14:15 CEST

Ordfører Marianne Borgen og festivalsjef Kremena Torsheva tok en selfie på scenen under åpningsseremonien for Cutting Edge-festivalen (Foto: Christian T. Jørgensen, EUP Berlin)

Kunstig kjøtt, førerløse biler, helseteknologi og hjerneforskning, utenpåskjelett, fremtidsmat, roboter og batteriteknologi var litt av det som ble presentert på den 5. Cutting Edge-festivalen i Forskningsparken i Oslo 26.09.2017. - Hvor så du det først, sa du?

Nyskaping må løse fremtidens utfordringer, sa ordfører Marianne Borgen da hun åpnet teknologi- og forskningsfestivalen.

– Oslo har fått mange nye startup-arenaer, og vi har stor tro på at de innovative miljøene vil bidra med løsninger på klima-, transport-, energi- og helseutfordringene verden står ovenfor, sa ordfører Marianne Borgen til de mange hundre deltakerne på festivalen.

Cutting Edge-festivalen hadde femårsjubileum i år. Arrangørene bak Norges største teknologi- og forskningsfestival er Universitetet i Oslo, Inven2 og Oslotech. De gjør dette for å vise det siste fra forskningsmiljøene og bidra til kommersialisering av forskning og ny teknologi. 150 1-til-1-møter ble gjennomført mellom forskere og bedrifter. - Dette kan være første steget til verdifulle samarbeid, sier administrerende direktør Ole Kristian Hjelstuen i Inven2, se oppsummering her

Stolte representanter for de tre arrangørene av Cutting Edge-festivalen, fra v. Ole Kristian Hjelstuen, adm. direktør Inven2, Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Oslo og Karl-Christian Agerup, adm. direktør i Oslotech, som driver Forskningsparken i Oslo (FOTO: Alex Assensi).

Future planet - hva skal vi spise?

Verdens første kunstige hamburger kostet 350.000 dollar. Innen tre år kan prisen være nede i 20 kroner kiloen, sier nederlandske Peter Verstrate fra scenen på festivalen. Han er sivilingeniør i mat-teknologi og landbruk og har spesialisert seg på kjemi, mikrobiologi og toksikologi. Han vil ikke mindre enn revolusjonere måten vi lager kjøtt. På Cutting Edgefestivalen fikk han oppmerksomhet både fra miljøbevegelsen, landbruket og vanlige burgerspisere.

Peter Verstrate ser også for seg at melk, egg, fisk, skinn og mye annen som vi henter fra dyr kan lages i nye biologiske prosesser.

Matproduksjon som tar hensyn både til miljøet og dyrevern

– Husk at kjøttproduksjon i dag krever kolossale ressurser. Den slipper ut store mengder av metangass, som er mye verre enn CO2 som drivhusgass, den forbruker enormt mye vann, beslaglegger voldsomme landområder og i tillegg er dyrevelferden i mange land forferdelig. Det vi nå opplever av antibiotikaresistens har svært mye med dyrehold å gjøre. Det har avskoging også. Det verste er at dette kommer til å øke. Problemet vil være mellom 15 og 17 prosent større om ti år. Om vi ikke gjør noe, sier han. Les hele saken i Teknisk Ukeblad. Andre matprodusenter på festivalen presenterte iskrem med kjøtt, knekkebrød bakt med proteinrikt gresshoppemel, retter av tang og tare, alle selvfølgelig med smaksprøver. Se Apollons artikkel om fremtidens mat

Tech and travel in the north

Fremtidens mat innebærer både labdyrket kjøtt, knekkebrød bakt på proteinrikt gresshoppemel, og tang og tare (Foto: Alex Assensi).

Future society; Roboter - transport - arbeidsliv

På utstillingen møtte vi roboten Pepper som blant annet kunne gjette alderen din. Og om du syntes han bommet ble irritasjonen kortvarig, for Pepper er en sosial robot som alltid vet å sjarmere deg.

TU: Robot-Guru tok med prisvinnende robot til Cutting Edge-festivalen.Foto: Dr. Oh fra KAIST i Sør-Korea imponerte med den prisvinnende roboten HUBO (Foto: Alex Assensi)

Fra Sør Korea kom Dr. Oh med noe helt annet. Den prisvinnende robot HUBO imponerte stort. HUBO kan kjøre bil, åpne dører, beregne terrenget foran seg og ta valg for hvordan han skal komme seg frem. Han er laget for å kunne gå inn i katastrofeområder som er for farlige for mennesker, som etter tsunamien i 2011 og de etterfølgende skadene ved kjernekraftverket i Fukoshima, Japan, da radioaktivitet gjorde det umulig for mennesker å gå inn i området for å begrense skadene.

Her kan du se HUBO gå i ulendt terreng på festivalen

Hvordan vil vi jobbe i fremtiden?

Flere debatter satte agenda – herav også diskusjonen om fremtidens arbeidsliv. Løsere tilknytning til arbeidsgiver og mer freelancearbeid er en tendens. Det samme gjelder internasjonal, multikulturell samhandling, arbeid når og hvor du vil, noe som også gir behov for bruk av nye verktøy for å jobbe sammen. Huddly var debattarrangør sammen med appear.in, les deres oppsummering her.

T-pod – førerløs lastebil på Cutting Edge-festivalen

Les om Einrides besøk i Forskningsparken, på tek.noSvenske Einride tar sikte på at den elektriske førerløse lastebilen snart skal trafikkere E6 mellom Gøteborg og Helsingborg (Foto: Astrid Bjerke Lund, Oslotech).

-Det er nesten litt vanskelig å tro det når du ser det, men lastebiler som den på bildet kan om kort tid bli en realitet ute i trafikken.

Dette skrev TU-journalisten om T-pod, som ikke har plass til en fører. I første omgang skal lastebilen frekventere E6 mellom Göteborg og Helsingborg. Ingen tvil om at transport vil endre seg i fremtiden. Førerløs trafikk krever nytt trafikksystem. Norske Aventi har planen klar, noe de også demonstrerte på festivalen. Digitalisering bidrar til bedre transport, bedre utnyttelse av kjøretøy og bedre lønnsomhet. På scenen stod også Samar Singla som bidrar til at flere får et bedre liv i sin indiske hjemby

Future you - økt livskvalitet

Knut Ølstad som ble skadet i en sykkelulykke i Frankrike, og er lam fra livet og ned. Ved hjelp av et utenpåskjelett fra selskapet Rewalk reiste han seg og gikk, også opp trappen til scenen, noe som er en sterk prestasjon etter kun 5 dagers trening.

Se Knut Ølstad på VGTV

Knut Ølstad er lam fra livet og ned, men gikk med utenpåskjelettet fra Rewalk på Cutting Edge-festivalen (FOTO: Alex Assensi).

Det er Sunnaas Sykehus som har fått utenpåskjelettet som en donasjon fra den israelske stat og stiftelsen Morgenstjernen.
–Med Rewalk kan jeg trene bedre, men kanskje vel så viktig er det å kunne stå oppreist og se folk i øynene. I rullestolen har folk lett for å se på meg som syk. Når jeg står oppreist er jeg en av gutta, sa Ølstad. Se da Ølstad

The Norwegian Media Cluster at Cutting Edge 2017

Norwegian Media Cluster og VR Oslo stod bak VR-avdelingen som inkluderte IVRPA (International Virtual Reality Photographers Association), Visualiz, Symfoni Next Generation, NRK og flere forhandlere som Samsung og Sony (FOTO: Alex Assensi).

Den store VR-avdelingen på festivalen bød på masse opplevelser for alle som ville teste VR, hololens, NRK med oculusbriller, sanntidsvisualisering for planlegging av f.eks tunnelbygging, og hos Maker Space-gruppen fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HIAK) bød de på testing av en robothånd du fjernstyrer med egne muskler, for å nevne noe. Les mer her

Festivalen trakk hele 1500 deltagere, 60 forskere, de fleste norske, stod på scenen og 60 utstillere ga de besøkende masse ny kunnskap.

Kommentarer (0)