Mobiloperatører kapret sommer-Sølvmikkene

Sommerens beste radioreklame ble laget av Verdens Sterkeste Mann i juni og Futatsu i juli for henholdsvis MyCall og Phonect.

Juryen måtte le

Sølvmikkens førsteplass i juni gikk til Verdens Sterkeste Mann og Mycall. Ved å forene mobiloperatøren Mycall med navnet «Jackson» skapte de et ordspill som de har spunnet en hel radiokampanje rundt, noe en ferieuthvilt Sølvmikk-jury satte umåtelig pris på, og som jurybegrunnelsen illustrerer:

«Juryen er barnslig. Det knises og humres. Og det for et radiospor som er så teit at det bikker rett over i smart. Selv hun som spurte «Hvem er Michael Jayfox?» syns dette var moro. Og det som får oss til å le, det husker vi. Som sikkert var hele poenget! Vi gleder oss til Jordan-, Persbrandt-, Owen- og Schumacher-spottene! Seieren er deres».

Kretaivt team hos Verdens Sterkeste Mann var Bjarte Arneson og Thomas Kongshavn.

Mobil best på radio også i juli

Futatsus radiokampanje for Phonect gikk til topps i Sølvmikken i juli. Denne kampanjen viser hvordan de samme ordene kan bety ganske forskjellige ting etter noen små endringer i trykk og tonefall. Juryen tegner og forklarer i sin begrunnelse:

«Phonect er et mobilabonnement for bedriftsmarkedet, men som alle vet brukes jo telefonen like mye på privaten. Dette dramatiseres på finurlig vis gjennom å la ulike karakterer si akkurat det samme gjennom samtale med for eksempel en kunde og kona, eller kunde og kompisene. Det er underholdende å høre på og en morsom observasjon av hvordan vi går inn og ut av ulike roller basert på hvem vi snakker med. Vi i juryen ringer Futatsu med jovial-kollega-stemmen-som-unner-andre-å-vinne-stemmen og GRATULERER med Sølvmikken for juli, årets heteste førsteplass».

Kreativt tem hos Futatsu Industries var Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen, og spottene ble produsert av Både Og Radiobyrå.

Du hører alle sommerens vinnerne og tidligere vinnere i Sølvmikken på Gullmikken.no.

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Formålet med prisene er å hedre og inspirere de reklameskaperne som utvikler årets beste radioreklamearbeider. Månedens beste arbeid går automatisk videre til juryering i Årets beste radiospot i Gullblyanten. Sølvmikkens formål er å vise det beste av kreativ kommersiell radiokommunikasjon i Norge. Sølvmikken skal bidra til å heve ambisjonsnivået og inspirere den enkelte utøver til kreativitet, kreativ problemløsning, nyskapning og fornyelse.

• Massemedia

• både og radiobyrå
  • futatsu industries
  • verdens sterkeste mann
  • kreativt forum
  • phonect
  • mycall
  • radiolyttere
  • dab+
  • gullmikken
  • radioreklame
  • radio
  • reklame
  • sølvmikken
  • radio norge
  • p4

P4 Lyden av Norge er landets største kommersielle riksdekkende radiostasjon. Kanalen kan lyttes til via det riksdekkende DAB-nettet, på digital-TV, internett eller via mobilapper. P4-gruppen består i tillegg av P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro og P10 Country, og har tilsammen 2,6 millioner ukentlige lyttere. P4 Radio hele Norge har sitt hovedkontor på Lillehammer, med regionkontorer i Oslo og Bergen. P4-gruppen er heleid av Nordic Entertainment Group (NENT Group). Ansvarlig redaktør: Morten Aas.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group vil etterhvert noteres separat på Nasdaq Stockholm.