P4 kåret til Årets Radiokanal

Fredag kveld gikk radiobransjens Oscarutdeling av stabelen på Ullevål i Oslo, og P4 stakk av med den gjeve tittelen Årets Radiokanal. – Kanalen oppleves som gjennomprofesjonell, heter det i juryens begrunnelse.

Prix Radio er prisutdelingen der radiobransjen hedrer og ærer alt det beste som er laget på norsk radio, og leder i hovedjuryen, Morten Scott Janssen, sier nivået i år har vært meget høyt. - Konkurransen har vært jevnere enn noen sinne, og akkurat som i toppidretten har det vært små marginer som har avgjort, sier Scott Janssen.

Årets Radiokanal

At P4 ble kåret til Årets Radiokanal begrunner juryen slik: - Kanalen formidler følelser, overrasker og gir lytteren det viktigste i løpet av dagen. Juryen blir spesielt imponert over kreative og inkluderende programledere som lar lytterne skinne.

P4 fikk i tillegg flere priser for sin morgensending. P4s Radiofrokost fikk pris for både Årets Programflate, Årets Morgenflate, og Årets Direktesending. Sistnevnte var for kanalens dekning av presidentvalget i USA.

Juryen trekker fram at sendingen har et programlederteam som er flink til å lage bilder, som aldri snakker i munnen på hverandre, og som lager innhold på egne premisser og med høy grad av eierskap.

Musikkradio av internasjonalt format

P4s DAB-kanal P8 POP, med den erfarne programlederen Even Rognlien i spissen, fikk prisen for Årets Musikkradio. P8 POP er kanalen for alle som elsker 80-tallet, og som ikke får nok av den beste musikken fra dette tiåret. Innføringen av DAB har gjort at norske radiolyttere nå har hele 30 riksdekkende kanaler med hver sin unike musikkprofil å velge blant, noe lyttertallene viser at de åpenbart setter pris på.

Juryen fremhever i sin begrunnelse hvordan lydbildet, stemmebruken og overgangene passer perfekt med musikkprofilen på P8 POP. – Dette er godt radio dj-håndverk i amerikansk stil. Sendingen er veldig tight og det låter meget bra! 100 % flyt og driv, selv jingler og lydklipp går i takt med musikken, heter det i begrunnelsen.

Hedersprisen til en radioveteran

P4s programredaktør, Anders Opsahl, er både stolt og glad etter fredagens prisdryss: - Det er et privilegium å få lede denne gjengen med dyktige, inspirerende og ikke minst hyggelige radiofolk, sier Opsahl.

Til stor jubel fra salen ble Årets Hederspris delt ut til P4s mangeårige europakorrespondent, Kjell Gjøstein Resi. Juryen var i sin begrunnelse full av lovord, og uttalte blant annet at Resi har hatt en helt spesiell betydning for norsk radio i generasjoner. – Resi er en person som på sin måte har vært innovativ, framoverlent og tydelig, og som har satt et solid radioavtrykk i både inn og utland, heter det i juryens begrunnelse.

Det ble totalt delt ut 21 priser under årets Prix Radio. For fullstendig liste over samtlige vinnere se Radiodager.no.

• Massemedia

• p4 app
  • radiolyttere
  • dab+
  • dab
  • p5
  • p5 hits
  • p6
  • p6 rock
  • radiofrokosten
  • riksdekkende
  • radio
  • lyden av norge
  • radio hele norge
  • p4

P4 Lyden av Norge er landets største kommersielle riksdekkende radiostasjon. Kanalen kan lyttes til via de riksdekkende FM- og DAB-nettene, på digital-TV, internett eller via mobilapper. P4-gruppen består i tillegg av P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro og P10 Country, og har tilsammen 2,6 millioner ukentlige lyttere. P4 Radio hele Norge har sitt hovedkontor på Lillehammer, med regionkontorer i Oslo og Bergen. P4-gruppen er heleid av Modern Times Group. Ansvarlig redaktør: Morten Aas.