P7 Klem feirer 10 år som julekanal!

I fjor hørte 1,5 millioner mennesker på Norges første rendyrkede julekanal. I år feirer stasjonen ti år på lufta.

Konseptet med uavbrutt julemusikk døgnet rundt har blitt en tradisjon. Nok en gang har P4s søsterkanal «P7 Klem» tatt på seg nisselua og blitt en 24 timers julekanal.

- Da vi i 2005 gikk over til å kun spille julemusikk hele desember mente alle at vi var fullstendig gale, sier programredaktør i P7 Klem, Anders Opsahl.

Ti år etter er kanalen mer populær enn noen sinne. Antall lyttere fordoblet seg fra 2013 til 2014, og fjor hørte over 1,5 millioner nordmenn på radiostasjonen i løpet av desember. Dette er et snitt på rundt 700 000 ukentlige lyttere, og en økning på 142 prosent fra året før. Samtidig hørte lytterne på lenge.

- I snitt hørte hver lytter på i 56 minutter hver gang de var inne, noe som tyder på at folk har radioen stående på som en stemningsskaper mens de forbereder seg til jul, sier Opsahl.

Riksdekkende
Nå er kanalen igjen på lufta over hele landet på digitalradio. Det betyr at hele Norges befolkning får julemusikk døgnet rundt frem til jul på DAB, nettradio og mobil.

– Lytterne våre har fortalt oss at P7 Klem Julekanalen har blitt en naturlig del av oppkjøringen til jul, og faktisk blitt en juletradisjon, noe vi setter utrolig stor pris på, sier programredaktør i P7 Klem, Anders Opsahl.

– Ved hjelp av lytterne har vi valgt ut de mest kjente og tradisjonsrike julesangene som sikrer den gode stemningen, og disse spiller vi døgnet rundt hele julemåneden, avslutter han.

Hør P7 Klem Julekanalen her.

• Massemedia

• radiolyttere
  • dab+
  • dab