- Fornøyd med tiltakspakke til eldre

Pensjonistforbundets krav om å avsette 400 millioner kroner til tiltak for eldre er tatt inn i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, i et budsjettforlik med Frp. - Dette er vi svært fornøyd med, sier forbundsleder Jan Davidsen.

Kravet fra Pensjonistforbundet ble sendt til regjeringen i mars, og er siden også distribuert til alle partier på Stortinget. Det var Fremskrittspartiet som bragte det inn i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene. - Fremskrittspartiets nestleder tok kontakt og vi har hatt en god dialog, sier Davidsen, som nå håper på en positiv sluttbehandling i Stortinget.

Pensjonistforbundet påpekte behovet for ekstratiltak for eldre, for å forebygge ensomhet og bidra til aktivitet etter en tung tid. I budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Frp ligger dette nå inne, i form av penger både kommuner, organisasjoner og private aktører kan søke på.
- Dette er et svært viktig signal til landets eldre, som både er i den største risikogruppen for Covid-19 og som har vært særlig hardt rammet av tiltakene for å begrense smitten, sier Davidsen. Eldre over 65 år må fortsatt være forsiktige, selv når samfunnet nå gradivis åpner opp. - Vi håper derfor disse milionene kan bidra til tiltak som kan komme raskt i gang - det haster for mange, understreker Davidsen.

• Regjering

• regjeringen
  • forbundsleder
  • pensjonistforbundet

Pensjonistforbundet er landets største organisasjon for pensjonister og uføretrygdede med 250 000 medlemmer. Hovedsaker er forhandlingsrett for pensjon og trygghet i alderdommen. Jan Davidsen er forbundsleder.