Aberlour 14 Year Old pack & bottle

Aberlour 14 Year Old: Nå kommer whiskyen mange nordmenn har ventet på!

Stadig flere her hjemme får øynene opp for skotske Aberlour – det prisvinnende whiskymerket fra Speyside. I begynnelsen av november lanseres en ny single malt: Aberlour 14 Year Old.

Sammen med Aberlour 12 Year Old, Aberlour 16 Year Old og Aberlour 18 Year Old blir dermed sortimentet av double cask-modnede single malts fra Aberlour komplett.

Og allerede før lanseringen, har nyheten rukket å hente hjem en rekke utmerkelser, deriblant en ettertraktet dobbel gullmedalje i den prestisjefylte International Wine and Spirits Competition 2020, samt en gullmedalje i International Spirits Challenge 2020.

Benytter unike teknikker

Kjennere av Aberlour vet at destilleriets whiskyer har en enestående kvalitet. De kjennetegnes spesielt ved double cask-metoden, som betyr at whiskyen modnes på to forskjellige typer fat.

Aberlour 14 Year Old er ikke noe unntak, men nå har destilleriet gått enda lengre: Her er den dype smaken fra fatene i enda større grad harmonisert med det naturlige særpreget som jordsmonnet og klimaet (terroir) i Aberlour-området har. Det betyr myke og forsiktige hint av solbær og sitrus.

I fremstillingen av Aberlour 14 Year Old brukes utelukkende lokalt og bærekraftig byggkorn sammen med rent, lokalt kildevann. Teamet på Aberlour, ledet av Master Distiller Graeme Cruickshank, benytter helt unike teknikker som sikrer den samme karakteren av solbær igjen og igjen.

Feirer destilleringskunsten

Etter destillering, finner fatspesialistene fram de beste og mest aromatiske Oloroso-fatene samt en solid porsjon av ferske fat av amerikansk eik. Til sammen gir dette en svært rik smak med en delikat kompleksitet som savner sidestykke.

Resultatet er en utrolig balansert 14 Year Old med en søtlig, fruktig smak med noter av modne solbær og aromatiske krydder. Avslutningen er kremete og kompleks som følge av en høyere andel ferske fat av amerikansk eik.

– Vi er stolte av det møysommelige lagarbeidet som ligger til grunn for Aberlour 14 Year Old. Det er en sann feiring og manifestering av destilleringskunsten, som vi er ekstremt opptatt av. Når du besøker Aberlour, er det alltid et hint av solbær i luften. Den duften finner du i hver eneste dråpe whisky fra oss. Den naturlige prosessen med modning på to fattyper, gir et ekstra lag til duft- og smakspaletten. Det er slik våre tilhengere har blitt kjent med oss, det er derfor de verdsetter de gylne dråpene fra Aberlour så høyt, sier Master Distiller Graeme Cruickshank.

Vokser raskt

Khaled Kortas, markedssjef i Pernod Ricard Norway AS, er ikke mindre entusiastisk.

– Vi ser skikkelig frem til å lansere Aberlour 14 Year Old i Norge. Aberlour er et av de raskest voksende single malt-merkene i Norge, ikke minst på grunn av den enorme suksessen til Aberlour A’Bunadh. Vi tror nyskapningen vil skape begeistring hos både eksisterende og nye single malt-entusiaster, sier Kortas, og fortsetter:

– Vi skal presentere Aberlour 14 Year Old til våre kjære tilhengere på mange whisky-messer og festivaler rundt om i Norge utover høsten og vinteren. Derfor: Stay tuned!

Nye Aberlour 14 Year Old vil bli tilgjengelig i bestillingsutvalget på Vinmonopolet fra 3. november. Prisen er 699,90 kroner.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Khaled Kortas, Marketing Manager hos Pernod Ricard Norway AS

Khaled.kortas@pernod-ricard.com ; +47 4818 6791