Absolut(t) best i klassen

Absolut(t) best i klassen

Lene Salbu Talmatch og Odd Fjeldsgaard fra Lukket Selskap i Bergen lager Norges beste Absolut-drink. Radarparet skal representere Norge i den globale finalen i «Absolut Invite».

Deres vri på den klassiske drinken Tom Collins – A very Odd Collins – gikk nemlig helt til topps i konkurransen. Nå skal de representere Norge i den globale finalen i Åhus 26-28 juni, sørøst i Sverige, som er Absoluts hjemby.

Men «Absolut Invite» er ikke bare en drink- /cocktail-konkurranse. Tevlingen er delt opp i flere kategorier: En speed-konkurranse der man skal lage ti drinker så raskt som mulig, en smakstest av ulike brennevin, en kunnskapsdel og en hukommelsestest.

Allsidig konkurranse

– Nettopp denne allsidigheten gjør Absolut Invite til en av de mest interessante konkurransene for min del, sier Odd Fjeldsgaard.

– Men navnet på drinken, A very Odd Collins, er temmelig spesielt?

– Ja, smiler Fjeldsgaard, og forklarer at de gjerne ville bruke deres egne navn på drinken. Da det ikke var så enkelt å finne på noe med Lene, falt valget på noe med Odd.

– Dessuten er Odd et veldig takknemlig navn å bruke på en humoristisk måte på engelsk.

Plukket på Hardangervidda

A very Odd Collins består blant annet av mjødurtsirup. Man kan kjøpe mjødurt i tørket form i helsekostbutikker, men den vinnerparet brukte er det Lene Salbu Talmatch selv som har plukket på Hardangervidda. I tillegg bruker de gartnere som plukker for dem.

– «Absolut Invite» er noe av det kjekkeste jeg har vært med på. Å være med kollegaer en hel dag, konkurrere på mange ulike omrpåder og så gå til topps ga meg veldig mye, sier Salbu Talmatch.

– Hva tenker du om at dere skal representere Norge i den store finalen?

– Det blir veldig spennende. Jeg føler at mange barer i Bergen holder et høyt nivå i forhold til mange andre utesteder i Norge, men det blir veldig interessant å se hvordan vi er i forhold til internasjonale konkurrenter.

Veldig ydmyk

Salbu Talmatch leggger ikke skjul på at seieren betyr mye. Hun og Odd jobber hardt, og yter maksimalt for å tilfredsstille stadig mer kresne gjester. Og selv om jobb og hobby går hånd i hånd, føler hun en stor anerkjennelse ved å vinne en så prestisjefylt konkurranse. Nå skal de to forberede seg skikkelig før den globale finalen i Sverige.

– Jeg er veldig ydmyk over at jeg fikk være med i den nasjonale tevlingen, og ser fram til å forsvare Norges farger i den internasjonale konkurransen, sier hun.

Absolutt verdensklasse

En av de tre dommerne, Fredrik Sandin, er også medeier i The Sense og Foynhagen i Tønsberg – et av Norges største utesteder. Han mener tevlingen var både spennende og morsom.

– Det er kult med en konkurranse som tester deltakernes ferdigheter i bred skala. Absolut Invite omfatter totaliteten i både bartenderyrket og bransjen, sier han.

Sandin framholder at deltakerne holdt et høyt nivå, og at det var noen som skilte seg ut.

– Det var tydelig at noen virkelig ville vinne og hadde forberedt seg godt.

En delkonkurranse var en såkalt speedtest, og Sandin mener at noen av de deltakende lagene – inkludert vinnerlaget – holdt absolutt verdensklasse. Også når det gjelder drinkenes og deltakernes ferdigheter er noen definitivt i toppklassen, også i global sammenheng. – Det blir veldig spennende å følge den internasjonale finalen. Jeg tror at vinnerlaget har gode muligheter til å hevde seg i toppen.

The Sense og Foynhagen selger for øvrig mest Absolut Vodka av alle utesteder i Norge. Sandin bekrefter at vodkaen appellerer godt til gjestene.

– Foruten å være et av de aller mest ikoniske merkevarene i bransjen, gir den karakteristiske smaken til Absolut Vodka substans til mange drinker, sier han.

Her er vinneroppskriften på «A very Odd Collins»:

4 cl Absolut
2 cl mjødurtsirup
2 cl syltet plommejuice
2 cl limejuice
Topp med pink grapefruit soda

De øvrige finalistene:

Øystein Brandal Gaasemyr og Simon Bronse, Vinyl, Bergen
Robbin Sandin og Rasmus Thunberg, Kiosken, Oslo
Nicolai Harald Durlemann og Nikolay Erster Bakken, Horgans, Oslo
Julian Brady og Malin Stavsøien, Vaskeriet, Bergen
Truls Thomsen and Johan Wendt Olaussen, Pjolter og Punsj, Stavanger

Fakta om Absolut:

– Gjennom bevisst merkevarebygging siden lanseringen 1979 i New York, USA, har Absolut vokst til å bli et av verdens mest solgte brennevinsmerker i premium-kategorien.
– Absolut er kjent for sin enkle og unike design med stor gjenkjennelseseffekt. Flasken er formet etter en gammel medisinflaske med kort hals, og etiketten er trykket direkte på den gjennomsiktige flasken.
– Ved å samarbeide med kjente samtidskunstnere som Andy Warhol og Damien Hirst, har merkevaren fått en aura av kreativitet og autentisitet.
– Vannet som blir brukt til å produsere Absolut kommer fra egen dypbrønn. Vannet holder høy kvalitet og er derfor ideell til å utvikle premium vodka.
– Alle ingrediensene kommer fra en kilde, Åhus i Sverige.
– Absolut revolusjonerte vodkamarkedet da de i 1986 lanserte den første vodkaen med smak. Siden har det kommet mange nye smaker, og i Norge er 8 forskjellige smaker tilgjengelig på markedet. Smakene er fra naturlige råvarer, uten tilsatt sukker og er laget etter de samme strenge kriteriene som for Absolut original.