Jameson Cold Brew. Jameson Irish Whiskey Meets Cold Brew Coffee

JAMESON COLD BREW ARRIVES TO NORWAY!

Whiskey + kaffe = Jameson Cold Brew!

Det irske whiskey-destilleriet Jameson går nye veier: For første gang blandes to hovedingredienser – whiskey og kaffe – i en og samme flaske.

Irsk whiskey og kaffe er jo ikke ukjente for hverandre – de danner tvert imot kjernen i en av Norges mest populære varme drinker: Irish Coffee.

Jameson følte imidlertid at det måtte gå an å få noe mer, nytt og spennende ut av denne symbiosen.

Store forventninger

Destilleriet begynte å eksperimentere, og etter hvert kom man fram til en helt ny eliksir: Jameson Cold Brew.

Her møtes det beste fra to verdener: Trippel-destillert Jameson med fyldig aroma kompletterer 100 % Arabica-bønner fra Brasil og Columbia. Hint av røstet eik og mørk sjokolade balanserer en rik kaffearoma.

Pernod Ricard har store forventninger til nyheten, som blir å finne i Vinmonopolets butikker i begynnelsen av mars.

– Nordmenn elsker kaffe i ulike varianter og drikker faktisk nest mest kaffe i verden, bare slått av finnene. Mange som nyter en drink, er også opptatt av helse og lavere alkoholinnhold. Jameson Cold Brew inneholder ikke tilsatt sukker, og har et alkoholinnhold på moderate 30 % ABV, sier porteføljesjef Lydia Moore i Pernod Ricard Norge.

Hun peker også på at nyheten har mange bruksområder.

– Jameson Cold Brew kan drikkes alene med is, eller nytes i en longdrink eller cocktail om man ønsker det. Variasjonene er mange, anledningene likeså. Vi tror nordmenn raskt vil oppdage Jameson Cold Brew og nyte den sammen med gode venner og familie, sier Moore.

Testnoter til Jameson Cold Brew

Aroma: Intens, rik aroma av kaffebønner i kombinasjon med sjokolade, karamell og vanilje. Forsiktige hint av tobakk og røstede kaffebønner.

Smak: Rik, og likevel forfriskende og myk. Balanserer røstede kaffebønner, søt vanilje og krydder fra brente fat og trippel-destillert whiskey.

Avslutning: Myk og tørr avslutning som varer.

Oppskrifter med Jameson Cold Brew

Av og til er det enkleste det beste. Og dette enkle forslaget viser at Jameson Cold Brew – det siste medlemmet i Jameson-familien – ikke trenger en cocktail eller komplisert framgangsmåte for å komme til sin rett:

For virkelig å nyte Jameson Cold Brew, og oppleve den perfekte balansen mellom kaffe og whiskey, anbefaler vi rett og slett å servere den med is. En frisk og enkel måte som virkelig framhever bryggets egenskaper!

Jameson Cold Brew & Tonic

50 ml Jameson Cold Brew

125 ml tonic

1 appelsinbåt

Metode:

Fyll et highball-glass med is. Ha opp i Jameson Cold Brew, fyll opp med tonic. Pynt med appelsinbåt.

Jameson Cold Brew-Tini

50 ml Jameson Cold Brew

30 ml espresso

5-10 ml sukkerlake

3 kaffebønner

Metode:

Ha alle ingrediensene i en shaker med is og rist. Helles over i et rocks-glass med is. Pynt med kaffebønnene.

Jameson Cold Fashioned

55 ml Jameson Cold Brew

10 ml Demerara sukkerlake

2 dasher Angostura bitter

2 dasher sjokolade bitter

Twist av appelsinskall

Metode:

Ha alle ingrediensene i en shaker, fyll på med is. Rist i 10-15 sekunder. Serveres i et highball-glass med is. Pynt med en twist av appelsinskall.