Satser for fullt på jordbærgin

Satser for fullt på jordbærgin

Pernod Ricard girer opp og ruller nå ut Beefeater Pink – en klassisk gin, som i tillegg til sitrus og einebær er tilsatt naturlige jordbær. Friskusen er kreert og destillert av Master Distiller Desmond Payne – en av pionerene bak gin-boomen som herjer verden.

– Beefeater Pink er et godt eksempel på hva gin har blitt: En moderne, fargerik og innovativ brennevinskategori, hvor heller ikke forbrukerne er redde for å utfordre verken klassikere eller konvensjoner. Beefeater Pink er destillert i London, en by hvor tradisjon og det moderne lever godt ved siden av hverandre, sier merkevaredirektør for Beefeater Gin, Eric Sampers.

Master Distiller Payne fikk inspirasjon til jordbærginen av Beefeaters grunnlegger, James Borrough.

Borrough var farmasøyt før han begynte å arbeide med brennevin, og var slett ikke redd for å gå nye veier. Noen av hans kreasjoner på 1800-tallet var for eksempel bringebærgin og kirsebærbrandy. Beefeater Pink fortsetter i denne ånden ved å kombinere håndverk, kvalitet og kreativitet.

Stor appetitt på nye smaker

Spania blir av mange regnet som det europeiske Mekka for gin. Der har man de siste årene sett en trend i retning av fargerike og smaksatte gin-typer. Og det var akkurat her idéen til Beefeater Pink ble unnfanget. Nyskapningen er da også allerede godt mottatt av gin-elskere på den iberiske halvøyen.

En rapport som Beefeater har fått utarbeidet, «Cocktails: The New Golden Era», viser at milleniumsgenerasjonen har en økende interesse for komplekse smaker. Blandingen av jordbær, sitrus, einebær og andre plantearter planter bør slå godt an i denne målgruppen, fortsetter Sampers.

Beefeater Pink er den første innovasjonen til The Gin Hub, en selvstendig enhet som samler tre av Pernod Ricards mest kjente ginmerker: Beefeater, Plymouth og Seagram’s gin.

Hensikten med The Gin Hub er å skape nye giner som skiller seg fra mengden, og ikke minst: Få dem raskere ut i markedet.

– Vi ser at det er stor appetitt på nye smaker og aromaer som tilbyr forbrukerne en litt annerledes smaksopplevelse. I Spania, eksempelvis, står rosa gin for 40 prosent av verdiveksten i hele gin-kategorien. Vi tror derfor potensialet er stort, sier daglig leder for The Gin Hub, Sophie Gallois.

Interesserte kan få smake på Beefeater Pink på den rosa standen til Pernod Ricard på Spis & Drikk-festivalen i Oslo Spektrum 8. og 9. mars.

Oppskrifter

Pink & Tonic

15 cl tonic
Halve, ferske jordbær
Isbiter

Slik gjør du:
Ha alle ingrediensene over isbiter i et highball glass. Rør forsiktig rundt for å blande.

Cotton candy berry sour

2,5 cl eggehvite
2,5 cl sitronjuice
2 cl gommesirup

Slik gjør du: Ha gin, juice og gommesirup i glasset. Lag sukkerskum og topp med det.

Beefeater Pink Float

2 kuler sitronsorbet
5 cl grapefruktjuice
5 cl tonic

Grapefruktskive til pynt

Slik gjør du:

Dekorér glasskanten med jordbærdryss. Legg sitronsorbeten i glasset. Fyll opp med gin og grapefruktjuice, deretter tonic til slutt. Dekorér med en kvart skive på toppen glasset.

The Pink & Orange Tonic

5 cl Beefeater Pink
5 cl juice (blodappelsin)
2 dasher bitter appelsin
5 cl tonic

Slik gjør du:
Fyll et glass med is. Ha opp i gin, juice og bitter appelsin. Topp med tonic og rør forsiktig. Pynt med en skive blodappelsin.

Pink Collins

3,5 cl Beefeater Pink
1,5 cl Crème de fraise
2,5 cl sitronjuice
1,0 cl gommesirup

Soda

Slik gjør du:

Bland de fire første ingrediensene i en shaker med isbiter. Hell opp i et glass med isbiter. Topp med soda og rør forsiktig.