4 tips til evnetester

Det er blitt vanlig å bruke evne- og ferdighetstester i de fleste rekrutteringsprosesser. Dersom du skal søke ny jobb kan du regne med å gjennomføre en eller flere tester.
Som godkjent testrådgiver og psykometrientusiast har jeg gjort meg noen erfaringer som jeg vet kan gi deg et bedre resultat og løse ut ditt fulle potensial i en testsituasjon.
Først, hva er en evnetest og hvorfor skal jeg gjennomføre den?
Evnetester måler læreforutsetninger eller intelligens. Intelligens handler blant annet om din resonneringsevne, og evne til å bruke tidligere erfaringer til å løse nye problemer og utfordringer. Intelligens handler også om å tenke overordnet og prinsipielt, og det har sammenheng med kunnskapsnivå, da tilegnet kunnskap hjelper oss i problemløsning (Egeland, 2018).
Vi har mange forskjellige typer evner og i en rekrutteringsprosess har arbeidsgiver valgt ut spesifikke tester som de mener har overføringsverdi til stillingen du har søk på. Som rekrutterer mener jeg at det finnes svært få verktøy som gir like god støtte i en rekrutteringsprosess som evnetester, men jeg opplever ofte at kandidatene som skal gjennomføre testene ikke har forberedt seg nok til å vise frem sitt full potensial.

Følg mine fire beste råd, og sikre deg drømmejobben!

1. Øv
Du er aldri best i noe første gang du prøver noe nytt. Derfor kan det å trene på testtaking være en god introduksjon til hvordan en evnetest er bygget opp og hvordan det er forventet at du svarer. Du bør starte forberedelsene og øve mye så fort du får vite at du må gjennomføre evnetester som en del av rekrutteringsprosessen. Det finnes et hav av ulike tester som du kan gjennomføre online, du kan teste ut noen her. Sørg for å øve på en lignende test som den du skal gjennomføre. Spør gjerne rekrutterer om hvor du kan finne øvingsoppgaver og hva de ulike testene tar sikte på å måle.

2. Mentale forberedelser
Du bør være på ditt beste for å levere gode resultater i en testsituasjon. Sannsynligheten er stor for at testresultatene blir påvirket dersom du er trøtt, sulten eller stresset. Sørg for at du er utvilt og at du tar deg gode pauser mellom testene. Unngå koffein og alkohol da dette kan øke stressnivået i kroppen.

3. Ikke bli forstyrret
En evnetest varer mellom 6 og 12 minutter. Å bli avbrutt av samboer, kollegaer, en papegøye eller pushvarsel fra telefonen er de vanligste årsaken til underprestasjon. Når du skal gjennomføre må du vie din fulle og hele oppmerksomhet til testen. Gjør avtaler med de rundt deg om å la deg være i fred, og legg bort telefonen. På samme tid er det også viktig at du setter av nok tid til gjennomføringen. Har du en avtale som starter 15minutter etter at du har satt deg ned, er sannsynligheten stor for at du vil oppleve økt uro under gjennomføringen. Du kan spørre rekrutteringsrådgiveren om å ta testen en gang til dersom du blir avbrutt eller noe annet skjer.

4. Et spørsmål av gangen
De fleste evne- og ferdighetstester er bygget opp slik at det kun er 1-2% av befolkningen som skal klarer å gjennomføre med alle svar riktig. Altså, det er ikke forventet at du skal besvare alle oppgavene. Den beste strategien for slike tester er å ta en oppgave av gangen. Står du fast på en av oppgavene kan du hoppe til neste oppgave, for deretter å gå tilbake til den vanskelige oppgaven dersom du har tid. Du får like mange poeng for alle oppgavene, vanskelige som enkle.
Dette er ment som gode råd og er basert på mine erfaringer som testrådgiver. Følg rådene over og prester så godt som du kan! Det er ingen som kan forvente mer.

Skrevet av:
Thomas Enstad