MUNCH + Polestar utfordrer normalen

Polestar og MUNCH annonserer et langsiktig samarbeid i forbindelse med åpningen av nye MUNCH - et av verdens største museer tilegnet én kunstner. De to progressive merkevarene jobber for å utfordre normalen.

- MUNCH + Polestar er et overraskende, men allikevel naturlig samarbeid. Polestar er langt fremme hva gjelder innovasjon, teknologi og ikke minst bærekraft, samtidig har de en lidenskap for visuelt uttrykk, kunst og design, som er helt i tråd med MUNCH sine verdier, sier direktør ved MUNCH, Stein Olav Henrichsen.

Polestar og MUNCH skal gjennom de neste årene samarbeide om engasjerende opplevelser knyttet til overraskende digitalt- og fysisk innhold, som for eksempel å la publikum oppleve Edvard Munch sitt Oslo fra bilen gjennom Polestar 2 sitt Android infotainment-system. Polestar Space i Øvre Slottsgate vil også fungere som en forlenget arm av MUNCH, og er et opplevelsessenter der likesinnende samles for å engasjere seg i felles verdier rundt design, innovasjon, teknologi og bærekraft. Her vil det inviteres inn til alt fra konserter til utstillinger.

Verdidrevet samarbeid og merkevarebygging

Nye MUNCH åpner i Bjørvika 22 oktober i år og skal by på kultur for alle. Målet er å utvide forståelsen av hva et museum er, og åpne opp for helt nye opplevelser og perspektiver. Polestar, på sin side, utfordrer en tradisjonell og lukket bilbransje, gjennom nye måter å vise frem og handle bil på, gjennom overraskende samarbeid utenfor bransjen, full transparens og en offensiv bærekraftsstrategi.

- I Polestar er vi fast bestemt på å forbedre samfunnet vi lever i ved å akselerere skiftet til bærekraftig mobilitet, uten å kompromisse på design og teknologi. Innen 2030 skal vi lage den første bilen som er helt klimanøytral når den forlater fabrikken. Dette høres kanskje overambisøst ut, men lidenskap og følelser driver oss, sier Alexander Hørthe, adm. direktør i Polestar Norge.

Polestar tar en annerledes tilnærming til posisjonering av merkevaren, også i samarbeidet med MUNCH.

- I samarbeidene vi inngår har vi en stor tro på at hvis man tar utgangspunkt i felles verdier, visjon og egne handlinger, før man tenker målgruppe og analyse av data, vil man engasjere og nå gjennom på en mer troverdig og ekte måte, sier Hørthe.

SLUTT

Polestar er et uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar nytte av betydelige stordriftsfordeler som et resultat.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er foreløpig til stede og på veien i 14 globale markeder i Europa, Nord Amerika og Kina. I 2021 utvider Polestar til åtte nye markeder i Europa, Midtøsten, Asia og Oseania. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har fremtidsplaner om produksjon i USA.

September 2021 annonserte Polestar selskapets intensjon om å noteres på Nasdaq i en business kombinasjon med Gores Guggenheim, Inc. Mer informasjon om avtalen her.

I Norge er Polestars hovedkontorer lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.

Polestar produserer to elektriske biler. Polestar 1 er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden. Produksjonen av denne Bilen, som har etablert seg som en eksklusiv kjøreopplevelse, avvikles i slutten av 2021.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I fremtiden forventes det at Polestar 3, en helelektrisk SUV, vil bli en del av porteføljen sammen med Precept. Precept viser Polestars fremtidsvisjon for bærekraft, teknologi og design. I april 2021 la Polestar frem et viktig mål om å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.