Polestar åpner i Ålesund

• Polestar vokser videre og åpner Space i Ålesund
  • Representerer den nye måten å kjøpe bil på
  • Viser frem spesialversjonen Polestar 2 BST edition 270, som hyller tuning-arven til selskapet

OSLO, NORGE – 5. DESEMBER 2022. Den svenske elbilprodusenten Polestar (Nasdaq: PSNY) etablerer seg i Ålesund, og vokser med dette videre i Norge. Med seg til åpningen tar de spesialversjonen Polestar 2 BST edition 270. Det er kun produsert 270 eksemplarer av bilen, som er selskapets mest sportslige elbil til nå.

– Dette er en spesialversjon av Polestar 2 som tøyer grensene for elektrisk ytelse. Det finnes kun noen få eksemplarer i Norge, sier Alexander Hørthe, daglig leder i Polestar Norge.

Polestar nådde nylig milepælen 100.000 biler globalt, og over ti prosent av disse er i Norge. Polestar 2 er blant de ti mest populære bilene i landet, og mange nordmenn har allerede sikret seg nylig lanserte Polestar 3, selskapets første SUV.

– Bilene våre er perfekte for norske forhold. Både Polestar 2 og Polestar 3 har ytelsen og presisjonen som definerer Polestars DNA, uten å gå på akkord med komforten man ønsker ved daglig kjøring, sier Hørthe.

Polestar Ålesund, som åpner torsdag 8. desember kl. 10, er det sjette Spacet selskapet åpner i Norge*. Der vil kundene få mulighet til å snakke med spesialister, oppleve ulike valgmuligheter, samt prøvekjøre. Deretter kan de konfigurere og bestille bilen selv på nett.

– Det er dette som er den nye måten å kjøpe bil på, sier Hørthe. – Polestar Spaces forteller historien om våre biler og om hva vi står for. Kundene skal få tid og ro til å bli kjent med begge, og se de viktige detaljene, sier Hørthe.

Polestar 3 kan oppleves virtuelt ved hjelp av AR-teknologi og iPad, og utleveringen er ventet å begynne i fjerde kvartal neste år. Polestar 2 leveres løpende og er tilgjengelig også nå før nyttår, hvis man ønsker å unngå usikkerheten rundt nye avgifter og moms.

Selskapet ønsker også at et Space skal speile lokalmiljøet og være en plattform for engasjement og gode samtaler rundt design, innovasjon og bærekraft, såkalte Polestar Talks.

– Vi er nysgjerrige på tvers av industrier og bransjer, og vi gleder oss til å se hva Ålesund har by på innenfor design, innovasjon og bærekraft, sier Hørthe. Han legger til at de ønsker å få frem og hylle lokale initiativ og engasjement, for eksempel knyttet til mer bærekraftig design og produksjon, for å skape synergier og tilknytning til nærmiljøet.

Slutt.

*Fra før er bilprodusenten til stede i Oslo sentrum, på Fornebu, i Stavanger, Bergen og Trondheim. De tilbyr også fast prøvekjøring og utlevering av biler i Moss, Porsgrunn og Tromsø. Planen er å utvide gradvis videre.

• bil
  • elbil
  • motor

• Møre og Romsdal

Polestar er en uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar dermed nytte av betydelige stordriftsfordeler.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er til stede og på veien i markeder i Europa, Nord Amerika, Kina og Asia-Stillehavsregionen. Selskapet planlegger 30 globale markeder innen 2023. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har planer om produksjon i USA.

I Norge er Polestars hovedkontor lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.Polestar har så langt produsert to elektriske biler. Polestar 1 ble bygget mellom 2019 og 2021, og er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I løpet av de neste tre årene planlegger Polestar å lansere en ny elbil per år, fra og med Polestar 3 i 2022 – selskapets første SUV med elektrisk ytelse. Polestar 4 forventes å følge i 2023, en mindre elektrisk ytelse SUV coupe.

I 2024 planlegges Polestar 5, en elektrisk ytelse 4-dørs GT. Denne lanseres som produksjonsutviklingen til Polestar Precept - konseptbilen Polestar la frem i 2020, som viser merkevarens visjon når det gjelder design, teknologi og bærekraft. Ettersom selskapet jobber med å redusere klimapåvirkningen med hver nye modell, har Polestar som mål å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.