Polestar lanserer programvareoppdatering med fokus på ytelse

Gøteborg, Sverige, 7. desember 2021 – Polestar har lansert en nedlastbar ytelse-fokusert programvareoppdatering for Polestar 2 Long range Dual motor i utvalgte europeiske markeder og i Kina. Med denne oppgraderingen tilfører Polestar for første gang sin tuning-arv til egne elbiler. Den tilgjengelige oppdateringen har allerede blitt møtt med entusiasme fra Polestar 2-eiere, med over 400 nedlastninger i løpet av de første ukene. Oppdateringen ble tilgjengelig i slutten av november.

- Oppgraderingen viser hvordan et bilselskap kan endre relasjonen til sine kunder gjennom tilkoblet teknologi. Kjøreopplevelsen i Polestar 2 er noe vi er veldig stolte av. Det er allerede en morsom bil å kjøre, men med denne oppgraderingen kan vi tilby enda mer til våre kunder som kanskje er ute etter litt ekstra spenning, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.

Polestars røtter kommer fra motorsport-miljøet på slutten av 90-tallet, og selskapets gener innen racing og ytelse er fortsatt en stor del av den moderne, elektriske bilens DNA.

Oppdateringen ble først vist tidligere i 2021 i en eksperimentell Polestar 2 under årets Goodwood Festival of Speed. Oppgraderingen inkluderer 50 kW og 20 Nm, som samlet gir 350 kW (476 hp) og 680 Nm (502 lb. ft).

Ytterligere reaksjonsevne gir også en mer sporty kjøreopplevelse totalt sett, og tiden fra 0 til 100 km/t er redusert til 4,4 sekunder. Den ekstra kraften og dreiemomentet er tilgjengelig som en "boost" mellom 70 og 130 km/t, noe som resulterer i enda raskere akselerasjon i mellomhastighet. Akselerering fra 80 til 120 km/t tar bare 2,2 sekunder, et halvt sekund raskere enn i standardbilen.

Gjennom Polestar Engineered programvare tuning for ytelse bruker Polestar allerede sin ingeniørkompetanse på utvalgte hybrid-biler hos Volvo. Den nye utviklingen byr på muligheter for helelektriske kjøretøy, og lar entusiastiske Polestar 2-sjåfører øke ytelsen til sitt firehjulsdrevet drivverk, samt nyte en skarpere kjøreopplevelse.

Oppgraderingen rulles ut for kunder med overnevnt versjon av Polestar 2 gjennom Polestar Extras i nettbutikken, og kommer som en programvarenedlasting levert til Polestar 2-biler via en Over-the-Air-oppdatering. Muligheten til å kjøpe online og installere eksternt fremhever også Polestars ferdigheter i den stadig mer digitale bilverdenen.

Slutt.

Notes to editors:

• - Polestars ytelsesoppdatering begynner å rulle ut i følgende Polestar-markeder: Storbritannia, Nederland, Norge, Sverige, Sveits, Finland, Danmark, Tyskland og Østerrike, og i Kina.
  • - Tilgjengelighet i andre Polestars markeder vil bli bekreftet i fremtiden.
  • - Tilgjengelighet og priser for Amerika og Canada forventes våren 2022.
  • - Priser ligger rundt EUR 1.000, med noen lokale variasjoner.

Slutt.

Fremtidsrettede uttalelser

Noen uttalelser i denne pressemeldingen kan oppfattes som “forward-looking statements”, etter definisjon i The United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. “Forward-looking statements”, eller fremtidsrettete uttalelser, omhandler generelle uttalelser om fremtidige hendelser, finansielle situasjoner eller driftsytelse av Polestar Performance AB og/eller tilknyttede selskaper eller Polestar Automotive Holding UK Limited. I noen tilfeller kan slike fremtidsrettete uttalelser identifiseres gjennom terminologi som kan, burde, forvente, intendere, skal, estimert, forutse, tro, mulig, prognose, potensiale, <, plan, søken, fremtid, forslag eller fortsette, eller negativt ladet versjoner av disse vilkårene eller varianter av dem eller lignende terminologi. Slike fremtidsrettete uttalelser er underlagt risiko, usikkerheter og andre faktorer som kan forårsake at resultater avviker materielt fra de uttrykte eller impliserte fremtidsrettete uttalelsene. Ingenting i denne pressemeldingen skal betraktes som en representasjon fra noen person om at de fremtidsrettede uttalelsene som er fremsatt her vil bli oppnådd, eller at noen av de overveide resultatene av slike fremtidsrettede uttalelser vil bli oppnådd. Du bør ikke stole på fremtidsrettede utsagn, da de kun gjelder datoen de blir gitt. Verken Polestar Performance AB og/eller dets tilknyttede selskaper eller Polestar Automotive Holding UK Limited påtar seg noen plikt til å oppdatere disse fremtidsrettede uttalelsene.

Ingen tilbud og ikke-oppfordring

Denne pressemeldingen er ikke er tilbud eller oppfordring til å kjøpe sikkerhet i Polestar Performance AB og/eller av tilknyttede selskap eller av Polestar Automotive Holding UK Limited. Det skal heller ikke være noe salg av slike verdipapirer i noen form eller jurisdiksjon der et slikt tilbud, oppfordring eller salg ville være ulovlig før registrering eller kvalifisering i henhold til verdipapirlovene i en slik form eller jurisdiksjon. Ingen tilbud om verdipapirer skal gis unntatt ved hjelp av et prospekt som oppfyller kravene i United States Securities Act av 1933, med endringer.

Polestar er en uavhengig svensk premium elektrisk bilprodusent grunnlagt av Volvo Cars og Geely Holding i 2017. Polestar har synergier med Volvo Cars og drar dermed nytte av betydelige stordriftsfordeler.

Selskapet har hovedkontor i Gøteborg, Sverige, og er til stede og på veien i markeder i Europa, Nord Amerika, Kina og Asia-Stillehavsregionen. Selskapet planlegger 30 globale markeder innen 2023. Polestars biler produseres foreløpig på to lokasjoner i Kina og har planer om produksjon i USA.

I september 2021 annonserte Polestar selskapets intensjon om å noteres på Nasdaq i en virksomhetssammenslutning med Gores Guggenheim, Inc. Mer informasjon om avtalen her.

I Norge er Polestars hovedkontor lokalisert i Oslo og selskapet har foreløpig fire Polestar Space i Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, samt visning, prøvekjøring og utlevering i Porsgrunn og Tromsø.

Polestar har så langt produsert to elektriske biler. Polestar 1 ble bygget mellom 2019 og 2021, og er en lavvolum elektrisk ytelseshybrid GT med et karbonfiber ytre, 609 hk, 1000 Nm og en elektrisk rekkevidde på 124 km (WLTP) – den lengste av alle hybridbiler i verden.

Den elektriske fastback-en Polestar 2 er selskapets første helelektriske premium bil som produseres i et høyt volum. Polestar 2s modellserie inkluderer tre varianter med lang- og standard batterirekkevidde på opp til 78 kWh, og og enkelt- og dobbel motordrivlinjer med så mye som 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I løpet av de neste tre årene planlegger Polestar å lansere en ny elbil per år, fra og med Polestar 3 i 2022 – selskapets første SUV med elektrisk ytelse. Polestar 4 forventes å følge i 2023, en mindre elektrisk ytelse SUV coupe.

I 2024 planlegges Polestar 5, en elektrisk ytelse 4-dørs GT. Denne lanseres som produksjonsutviklingen til Polestar Precept - konseptbilen Polestar la frem i 2020, som viser merkevarens visjon når det gjelder design, teknologi og bærekraft. Ettersom selskapet jobber med å redusere klimapåvirkningen med hver nye modell, har Polestar som mål å produsere en helt klimanøytral bil innen 2030.