Vaske toalettet - det aller verste vi vet

En av fire nordmenn mener at å vaske badet, og spesielt toalettet, er det verste husarbeidet man kan gjøre. De fleste bruker ikke mer enn femten minutter i uka på å vaske badet. Menn bruker aller minst tid på oppgaven, men de dropper ofte detaljer som å vaske under spylekanten.

En ny undersøkelse viser at baderomshygiene er viktig for oss, men at vi misliker å bruke tid på å rengjøre badet. En av fire mener at å rengjøre toalettet er den verste oppgaven av alle. Det forklarer hvorfor over 40 prosent sier de ikke bruker mer enn et kvarter i uka på å vaske badet.

Studien er utført av YouGov på bestilling fra baderomsselskapet Geberit og mer enn 1000 nordmenn har svart i undersøkelsen.

– Nå om dagen har vi mange løsninger som gjør det enklere å rengjøre toalettet. Vegghengte toaletter gjør det enkelt å rengjøre gulvet under do. Våre Rimfree toalett uten spylekant er et godt eksempel på baderomsprodukter som gjør renholdet enklere, slik at du kan holde toalettet friskt og hygienisk, sier Anne Ersnes, markedskoordinator for Porsgrund.

Når nordmenn rangerer hvor de tror det er mest bakterier på badet svarer 27 % dørhåndtaket, etterfulgt av spylekanten (20 %), og spyleknappen (19 %) på toalettet.

– Det er en mengde bakterier under spylekanten, men vi har veldig liten kontakt med dem sammenlignet med bakteriene på spyleknappen og dørhåndtaket. Men smuss legger seg under spylekanten og det er vanskelig å komme til der med dobørste eller klut, og manglende rengjøring kan føre til vond lukt. Dessuten ser det jo veldig ufresht ut hvis man spyler ned og det følger med smuss, sier Anne Ersnes.

Utover å vaske badet er støvsuging det husarbeidet vi synes er kjedeligst (25 %) etterfulgt av rydding (14 %), oppvask (11 %), matlaging (9 %) og klesvask (7 %).

Fra undersøkelsen

• 41 prosent bruker 15 minutter eller mindre hver uke på å vaske baderommet.
  • 25 prosent sier at å vaske toalettet er det verste de gjør hjemme, etterfulgt av støvsuging (23 %), rydding (14 %), oppvask (11 %), matlaging (9 %), og klesvask (7 %).
  • 27 % tror flest bakterier på badet finnes på dørhåndtaket, etterfulgt av spylekanten (20 %), spyleknappen (19 %) og dolokket (7 %).

(Source: Geberit)

Om undersøkelsen

YouGov har, på oppdrag fra Geberit, gjennomført en digital spørreundersøkelse i Sverige, Finland, Norge og Danmark i perioden 15.-22. januar 2018. Litt over 1 000 respondenter har deltatt i undersøkelsen i hvert land og utvalget er representativt (alder, kjønn og region) baserat på landets innbyggere. Samtlige var 18 år eller eldre.

Navn: Anne Holm Ersnes

Tlf.: +47 979 50 718

Mail: anne.ersnes@geberit.com

For høyoppløste bilder:

Vegghengte toaletter og Rimfree-toaletter uten spylekant, er smarte løsninger for å ha toaletter som er enkle å holde rene og blir mer og mer populære på norske baderom.

Geberit AS er ansvarlig for varemerket Porsgrund i Norge. Porsgrund er et norsk varmerke med røtter fra Norges eneste porselensfabrikk og ble etablert i 1948. Porsgrund er totalleverandører av synlige produkter til norske baderom: Baderomsmøbler, dusjløsninger, baderomsporselen og badekar.