Godt resultat gitt fallende marked. Usikkerhet preger markedsutsiktene fremover.

I årets første kvartal leverer Posten-konsernet en omsetning på 5 637 mill. kroner, en reduksjon på 6,0 prosent sammenlignet med et historisk godt 1. kvartal 2021. Justert driftsresultat ble 144 mill. kroner, en nedgang på 283 mill. kroner sammenlignet med fjorårets rekordkvartal.

- Vi leverer et godt resultat gitt et fallende netthandelsmarked hvor Posten oppnår en svak vekst i det nordiske pakkevolumet. Første kvartal i fjor var et historisk godt kvartal etter at covid-19 ga rekordhøye pakkevolum fra netthandelen. Usikkerhet preger kvartalet og markedsutsiktene fremover. Nå ser vi en svakere markedsutvikling, samt høyere transport- og energikostnader grunnet geopolitiske forhold. Det preger resultatet for årets første kvartal, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Logistikksegmentet fikk i årets første kvartal redusert omsetningen med 243 mill. kroner (5,2 prosent) sammenlignet med første kvartal 2021. Frigoscandia Sverige, som ble solgt på slutten av fjoråret, hadde en omsetning på 567 mill. kroner i 1. kvartal 2021. Logistikksegmentet hadde en organisk vekst på 8,3 prosent i første kvartal. Markedsveksten for netthandel har vært negativ i første kvartal, men Posten økte likevel pakkevolumet med 0,4 prosent, sammenlignet med fjorårets rekordkvartal.

Postsegmentet har i årets første kvartal hatt et forventet volumfall i adressert post. Omsetningen ble redusert med 101 mill. kroner (6,9 prosent) i årets første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette skyldtes hovedsakelig fortsatt volumfall i adressert post, hvor volumet ble redusert med 11 prosent i første kvartal. Volumet for uadressert post økte med 21 prosent mot samme periode i 2021. Norgespakken hadde en positiv volumvekst i årets første kvartal på 29 prosent mot fjorårets første kvartal.

I første kvartal var sykefraværet i Posten-konsernet 8,0 prosent. Dette er 2,1 prosentpoeng høyere enn samme periode i 2021. Lettelse av covid-19-restriksjoner og høy smitte i samfunnet bidro til høye smittetall. Totalt ligger sykefraværet siste 12 måneder på 6,5 prosent, som er 0,5 prosentpoeng høyere enn ved årsskiftet. Skadefrekvensen som 12-måneders trend fortsetter den positive utviklingen og gikk ned til 8,0 i mars.

Hovedtrekk 1. kvartal 2022 (1. kvartal 2021)

Driftsinntekter: MNOK 5 637 (5 999)

Justert driftsresultat: MNOK 144 (427)

Driftsresultat (EBIT): MNOK 106 (426)