Kong Harald V, dronning Sonja, kong Haakon VII og prinsesse Ingrid Alexandra har blitt portrettert av Trond Bredesen. Posten markerer fire kongelige jubileer med fire nye frimerker

Historiske linjer og flott strek i kongelige frimerker

Det trekkes historiske linjer i kongehusets historie når Posten markerer fire jubileer med å gi ut frimerker med flotte, tegnede portretter.

Det er kong Haakon VII, kong Harald V, dronning Sonja og prinsesse Ingrid Alexandra som er blitt portrettert av Trond Bredesen. Frimerkene markerer at det er 150 år siden kong Haakon VII ble født, at kongeparet feirer 85 år, og at prinsesse Ingrid Alexandra ble myndig da hun fylte 18 år.

- De kongelig er blant de mest brukte motivene på våre frimerker. Denne gangen er de portrettert med en flott tegnet strek. Vi tror dette blir veldig populære frimerker. Vi trykker de derfor i et samlet opplag på over sju millioner, sier frimerkedirektør Halvor Fasting.

Kong Haakon VII er tegnet i hærens generaluniform som han bar under flukten i 1940, blant annet på det berømte bildet ved kongebjørka sammen med kronprins Olav. Han ser alvorlig og oppstilt ut, men ut fra portrettene som finnes av Kong Haakon VII er det slik vi har sett og husker ham.

De tre andre jubilantene er tegnet smilende i fritidsantrekk og med kraftigere farger.

- Jeg ønsket å tegne dem som «vanlige» levende og livlige mennesker. Det er en familie som er glad i natur og sport. Jeg tror de liker å bli framstilt på denne måten, sier kunstner Trond Bredesen.

Prinsesse Ingrid Alexandra har kommet på frimerke tidligere. Det første ble gitt ut på dåpsdagen 17. april 2004, og viser prinsessen som nyfødt.

De kongelige frimerkene er i salg fra 22. april, og kan brukes på ordinære brev opp til 20 gram eller 50 gram.

Kongelige jubileum

Dato: 22.04.2022

Nummer: NK 2073-2076

Motiv: Kong Harald V, dronning Sonja, kong Haakon VII, prinsesse Ingrid Alexandra