VINNERNE: Av over 13.000 innsendte bidrag er disse seks ferieminnene blitt nye frimerker. Foto: Posten Norge

Nye frimerker med folkets egne ferieminner: Over 13.000 ønsket å få bildet sitt på nye frimerker

Posten i samarbeid med Visit Norway oppfordret turister fra inn- og utland til å dele sitt ferieminne fra Norge i sosiale medier. Samtidig ville de få muligheten til å få bildet sitt på et eget frimerke. Det ga enorm respons.

Nå utgir Posten Norge seks nye frimerker med motiver fra Ytresand i Lofoten, Fjellet Svolværgeita, en geiteflokk ved Skei i Sunnfjord, Olden i Nordfjord, Hovdsundet ved Bodø og bryggerekka i Trondheim.

– Antallet bilder og ikke minst kvaliteten på det som har kommet inn har vært overveldende. Vi kunne aldri ha drømt om en slik respons, men det er svært gledelig å se hvilke flotte minner og opplevelser fra ferielandet Norge som nå blir dokumentert på de nye frimerkene, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

Hvem som vant kan du se lenger ned i pressemeldingen.

En jury bestående av den italienske fotografen Dino Serrao, Ragnhild Ås Harbo fra Visit Norway, frimerkedesigner Camilla Kvien Jensen i Posten og nevnte frimerkedirektør Fasting, plukket til slutt ut seks vinnere. Vinnerne kommer både fra Norge og utlandet, og får nå sine egne bilder på de nye norske frimerkene.

– Det har virkelig ikke vært enkelt å velge ut hvilke motiver som skulle ende opp på frimerkene, men jeg føler at vi har klart å illustrere mangfoldet i den majestetiske naturen vi har i dette landet. Med nordlyset i Lofoten, fjordene på Vestlandet og bryggerekka i Trondheim, forteller Ås Harbo i Visit Norway.

Frimerkene er i salg fra 21. april 2023 og er designet av Camilla Kvien Jensen.

AVDUKET FRIMERKENE: (f.v.) Frimerkedirektør i Posten Halvor Fasting, vinner av konkurransen Lisa Christensen og Ragnhild Ås Harbo i Visit Norway.

Vinnerne av #Norgeminner2022:

• Nordlyset fra Ytresand i Lofoten: René Ringnes, Moss.
  • Norsk flagg fra Olden i Nordfjord: Rita Arhaug, Fosnavåg.
  • Hvit strand fra Hovdsundet ved Bodø: Jan Finstad, Bodø.
  • Fjellet Svolværgeita: Lisa Christensen, Moss.
  • Bryggerekka i Trondheim: Nathalie Monnier, Sveits.
  • Geiteflokken ved Skei i Sunnfjord: Carolina Llodra Millás, Spania.

Utgivelsesdato: 21.04.2023

Nummer: NK 2093-2098

Motiv: Ytresand, Svolværgeita, Skei i Sunnfjord, Olden, Hovdsundet, Trondheim

Design: Camilla Kvien Jensen