PAKKER PÅ VEI: Aldri før har Posten håndtert så mange pakker som under årets Black Week og Black Friday. Foto: Posten

Nye julevaner skaper pakkevekst

Aldri før har så mange pakker blitt håndtert av Posten som under årets Black Week og Black Friday. – Et tegn på at en stor andel av julehandelen er flyttet til november og nettbutikkene, sier Hans-Øyvind Ryen, konserndirektør i Posten Norge.

Totalt har Posten håndtert over fem millioner pakker i løpet av den siste halvannen uka. Det innebærer en økning på 11,4 prosent fra samme periode i 2021.

– Volumet av pakker fra nettbutikkene er en temperaturmåler som sier mye om hvordan de norske handlevanene ble endret under pandemien og hvordan dette nå har etablert seg. Vi er inne i årets høysesong hvor vi håndterer pakkemengder som ligger på et mye høyere nivå enn hva vi ellers ser i løpet av året. Vi tror en vesentlig årsak til årets vekst har vært at mange har benyttet seg av Black Week til innkjøp av julegaver, forteller konserndirektør Ryen.

STORE MENGDER: Konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Norge forteller at Posten den siste halvannen uka har håndtert over fem millioner pakker. Foto: Posten

I løpet av 2022 har Posten tatt i bruk 550 nye elektriske biler som er satt inn i juletrafikken over hele landet. Det betyr at Posten denne julen vil levere flere pakker med fossilfrie kjøretøy enn noen gang tidligere.

– Vi har nå lagt bak oss den mest travle uken så langt i år, og det er veldig store volum med pakker på vei til landets utleveringssteder. For at logistikken skal flyte mest mulig optimalt er det viktig vi alle nå er flinke til å hente pakkene så raskt det lar seg gjøre på din lokale Post i Butikk og Pakkeboks, oppfordrer Ryen.

For å håndtere de store mengdene med pakker og post som er forventet før og opp mot jul har Posten hentet inn rundt 800 ekstra medarbeidere for å hjelpe til. Telefontidene på kundeservice er også utvidet for å yte best mulig service.

PS: Skal du sende pakker og post i Norge bør du gjøre dette senest 16. desember om du skal sikker på at det når fram før julaften. For utlandet gjelder andre frister, de finner du her.

FAKTA:

• Førjulstiden er selve høytiden for postgangen i Norge. Siden startskuddet for Black Week 21. november har Posten håndtert over fem millioner pakker.
  • For å ta unna pakkemengdene har Posten hentet inn 800 ekstra medarbeidere både på terminalene og ikke minst på kundeservice for å ta imot alle henvendelsene som kommer før jul.
  • Husk at du også gjennom Posten-appen eller Postens sporingssystemer kan følge med når sendingen din er framme ved ditt valgte utleveringssted.