Posten Bring har Norges største elektriske kjøretøypark. I fjor anskaffet Posten Bring 538 nye elektriske varebiler og har nå 2972 kjøretøy som benytter fornybare energikilder og flere er på vei.

Pakkerekord og reduserte klimagassutslipp

Styret i Posten Bring AS har godkjent integrert årsrapport for 2023.

Posten Bring reduserte klimagassutslippene fra egen virksomhet med 15 prosent i 2023, samtidig som aktivitetsnivået økte og konsernet for første gang håndterte over 100 millioner pakker på et år.

Omsetningen i 2023 endte på 24,4 milliarder kroner, rundt en milliard mer enn i 2022. Fjorårets justerte driftsresultat ble 716 mill. kroner, 310 millioner bedre enn året før.

- Vi legger bak oss et år med økte inntekter, bedre resultat enn året før og reduserte klimagassutslipp. Vi har navigert godt i et krevende marked. Det er derfor ekstra gledelig at vi vokser som nordisk logistikkonsern samtidig som vi reduserer våre klimagassutslipp i tråd med målene i Parisavtalen. Nå har vi redusert våre klimagassutslipp med 62 prosent siden 2012, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten Bring.

Posten Bring har terminaler på 39 steder i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Ved utgangen av 2023 hadde Posten Bring 12 649 ansatte.

Noen utvalgte resultater fra 2023:

• Konsernets klimagassutslipp fra veitransport ble redusert med 17 prosent fra 2022. Det tilsvarer gjennomsnittsutslippet til 721 dieseldrevne store lastebiler.
  • Direkte klimagassutslipp fra egen virksomhet var 42 746 tonn CO2-ekvivalenter i 2023, det er en reduksjon på 15 prosent fra 2022.
  • Totalt har Posten Bring 2972 kjøretøy som drives av fossilfrie og fornybare energikilder. Opp fra 2529 kjøretøy året før.
  • Posten Bring anskaffet 538 elektriske varebiler i 2023.
  • Alle pakke- og postleveranser i hovedstaden skjer nå med el-kjøretøy.
  • Det leveres brev og pakker med el-kjøretøy til 2,7 mill. nordmenn, rundt halvparten av landets befolkning.
  • Posten Bring ble tildelt NHO LTs miljøpris for arbeidet med elektrifiseringen av bilparken, investeringer i ladeinfrastruktur og solcellepaneler.
  • Bring kan nå levere med el-kjøretøy til 1,4 millioner dansker. Alle Brings varebiler i København skal være elektriske i april 2024.
  • I Sverige leverer Bring pakker med fossilfritt drivstoff til 6,1 millioner svensker.
  • Det er innført stopp for kjøp av fossile varebiler i Stockholm, Gøteborg og Malmø og det er besluttet at 50 prosent av de lette kjøretøyene skal være elektriske sommeren 2024.
  • Konsernet transporterte 197 290 kontainere (TEUs) på tog, årlig tilsvarer det 98 645 færre lastebiler på veien.
  • Posten Bring har vedtatt nye, ambisiøse utslippsreduksjonsmål i tråd med Science Based Targets initiative (SBTi):
    • Innen 2030: 85 prosent reduksjon av direkte utslipp fra drivstoff og strømforbruk (scope 1 og 2) og 30 prosent reduksjon av utslipp fra kjøpt transport og kjøpte varer og tjenester (scope 3).
    • Mål om netto-null-utslipp i 2040.

Vedlagt ligger integrert årsrapport for 2023