JUBILEUM: Arendal og Risør feirer i 2023 300-årsjubileum som byer – og får egne frimerker. FOTO: Posten

Posten hedrer nabobyenes 300-årsjubileum

To av Sørlandets absolutte perler feirer 300 år i 2023. Begivenhetene markeres med frimerker med motiver fra Risør og Arendal.

I dag er det kanskje deilige somre på Sørlandet som hyppigst blir forbundet med byene, som har en enorm historie å vise til. Men kystbyene på Sørlandet har gjennom historien vært svært viktige for utviklingen av Norge.

Både Arendal og Risør ble store eksporthavner for trelast. På slutten av 1800-tallet var Arendal Norges fremste sjøfartsby med cirka 500 skip.

Frimerkene til 300-års jubileene er designet av Kristin Slotterøy. På frimerket fra Arendal ses toppen av Trefoldighetskirken, det gamle rådhuset og gamle Arendal Gymnas, den såkalte «borgen» på Tyholmen.

I frimerket fra Risør er det særlig «den hvite by» som står i fokus. I tillegg kan Kastellet skimtes og ikke minst ses også havnen der Trebåtfestivalen hvert år arrangeres.

– I Posten har vi tradisjon for å markere byjubileer med frimerkeutgivelser. Det spesielle i dette tilfellet er jo at det er to byer som nærmest er naboer som feirer jubileum samtidig, sier frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting om jubilantene.

Frimerkene er i salg fra 21. februar.

Utgivelsesdato: 21.02.2023

Nummer: NK 2091-2092