HEDRER FORSVARSSAMARBEID: Posten utgir et frimerke i anledning Natos 75-årsjubileum 4. april. Foto: Posten

Posten hedrer Nato på nytt frimerke

4. april er det 75 år siden Atlanterhavstraktaten ble signert og forsvarsalliansen Nato ble opprettet. Nå hedres det internasjonale samarbeidet på nytt frimerke.

– Sammen med Nato har vi i Posten laget et frimerke til jubileumsmarkeringen av det internasjonale forsvarssamarbeidet, som Norge har vært en del av siden 1949 – som et av de 12 første medlemslandene, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Bring.

Nato ble opprettet på bakgrunn av Sovjetunionens økende maktposisjon i Europa i etterkant av 2. verdenskrig. Forsvarsalliansen har vært svært viktig for Norges utvikling av forsvarsarbeidet både i etterkrigstiden og i dag.

– Nato og samarbeidet i forsvarsalliansen er mer aktuelt enn noensinne. I dag består alliansen av 32 land. For Posten som skal speile viktige samfunnssituasjoner, er det naturlig å utgi et eget frimerke i forbindelse med jubileet, fortsetter Wille.

HOS NATO: Norges Nato-ambassadør, Anita Nergaard, med det nye frimerket med Nato-motiv i hovedkvarteret i Brüssel. Foto: Utenriksdepartementet

Frimerket viser bokstavene Nato og tallet 75. I midten er Natos blå og hvite logo – kompassrosen –som symboliserer samhold, sikkerhet og samarbeid mellom medlemslandene. I venstre hjørne er et utdrag av Atlanterhavstraktaten som ble undertegnet i 1949.

Selve frimerket er designet av Camilla Kvien Jensen, som har samarbeidet tett med Nato rundt utformingen.

FAKTA:

• Dato: 04.04.2024
  • Nummer: NK 2119
  • Motiv: NATOs symbol, kompassrosen
  • Design: Camilla Kvien Jensen
  • Verdi: Kr 31 (Europa 20 g)
  • Utgitt i: Ark à 50 frimerker
  • Opplag: 155 000 frimerker

VIDEO: Se det nye frimerkets reise fra trykkeriet til Nato i Brüssel:

FOTO: Posten Bring og Utenriksdepartementet