Stikningsleder Steffen Hole følger opp arbeidet i forbindelse med utbyggingen av E6 i Soknedal. Han har fått en enklere arbeidshverdag ved hjelp av Gemini Connected. Foto: Powel Construction

- Har revolusjonert måten vi jobber på

Samarbeidsplattformen Gemini Connected har gitt Steffen Hole en mer fleksibel arbeidshverdag med mindre pendling og enklere oppfølging av sine kollegaer ute på anleggsplassen.

Hole jobber for K A Aurstad, som er det største maskinentreprenørselskapet mellom Trondheim og Bergen. Akkurat nå jobber stikningslederen på E6 utbyggingen i Soknedal sør for Trondheim. Prosjektet omfatter bygging av ny to-/trefelts vei på den 6,5 kilometer lange strekningen mellom Vindåsliene og Korporalsbrua i Midtre-Gauldal kommune.

Mindre tid på pendling
- Jeg har fått en mer fleksibel arbeidshverdag med mindre pendling. Ved hjelp av Gemini Connected klarer jeg å gjennomføre jobben like godt fra hovedkontoret i Hovdebygda, som ute på prosjektet i Soknedal, sier Hole, som bor på Hellesylt.

Aurstad har til sammen 11 geomatikere, som i dag jobber på seks forskjellige lokasjoner. Lederen for hele gruppa heter Edvin Dale og han forteller at Gemini Connected har løst flere store utfordringer for firmaet.
- Connected har revolusjonert måten vi jobber på. Vi har fått økt fleksibilitet, bedre dataflyt og ikke minst mer effektiv bruk av ressursene, sier Dale.

Mer samarbeid og faglig utvikling
Tidligere var alle stikkere avhengig av å være på anleggsplassen for å få tilgang på modellene i Gemini Terreng, som er 3D visualiseringsverktøyet de bruker i planlegging og oppfølgingen av prosjektet. Dataen var lagret på en felles server, som man bare hadde tilgang til på i anleggsbrakka. Med Connected er all data fra prosjektet lagret i skyen og tilgjengelig overalt hvor det er nettilgang.
- Om det er hektisk i et prosjekt, kan en enkelt be en kollega om hjelp selv om personen jobber en helt annen plass. Det var veldig mye vanskeligere før og har bidratt til at vi kan utnytte ressursene bedre. I tillegg bidrar fleksibiliteten til læring og økt variasjon i arbeidshverdagen, sier Dale, før han fortsetter:
- Da vi fikk høre om Connected-løsningen, var vi ikke i tvil. Vi tok den i bruk fra første stund og vi er superfornøyde, smiler han.

Digitale skifter tar tid
K A Aurstad har i dag infrastrukturprosjekter som veier, tunneler, kraftanlegg, flyplasser og kommunaltekniske anlegg fra Bergen i sør til Mo i Rana i nord. De var en av de første kundene som tok i bruk Gemini Connected, som ble utviklet av Powel Construction i 2017. Plattformen er en viktig del av Powel sine Gemini-produkter.
- Vi forventer at mange av våre kunder vil ha Gemini Connected etter hvert. Men digitale skifter tar litt tid. Derfor er vi veldig glade for at Aurstad ser nytten og er fornøyde, sier leder for sky- og mobilløsninger i Powel Construction, Pål Kristian Tønder.